Vlada je na sjednici održanoj 20. studenoga usvojila Prijedlog zakona o provedbi Uredbe o uspostavi zajedničkog okvira za medijske usluge na unutarnjem tržištu i izmjeni Direktive 2010/13/EU (Europski akt o slobodi medija).
vrijeme: 20.11.2025. -
Naime, 11. travnja 2024. donesena je Uredba (EU) 2024/1083 Europskog parlamenta i Vijeća o uspostavi zajedničkog okvira za medijske usluge na unutarnjem tržištu i izmjeni Direktive 2010/13/EU (Europski akt o slobodi medija) te je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u svim državama članicama.
Unatoč izravnoj primjenjivosti Uredbe (EU) 2024/1083 i njezinoj nadređenosti nacionalnom zakonodavstvu, analizom odredbi Uredbe (EU) 2024/1083 i važećih zakonskih akata Republike Hrvatske, utvrđeno je kako je nužno određena pitanja precizno regulirati nacionalnim provedbenim propisom.
U Republici Hrvatskoj rad medija uređen je odredbama Zakona o medijima te Zakona o elektroničkim medijima u koji je prenesena Direktiva 2010/13/EU Europskog parlamenta i Vijeća. Rad i djelovanje Hrvatske radiotelevizije i Hrvatske izvještajne novinske agencije uređeno je posebnim zakonom.
Transformacija postojeće Agencije za elektroničke medije u novu Agenciju za medije strateški je cilj ove promjene zakonodavnog okvira jer se uspostavlja jedinstveno, neovisno regulatorno tijelo koje će prvi put u Hrvatskoj imati nadležnost nad cjelokupnim medijskim sektorom. Stvaranje ovog jedinstvenog regulatora nije samo administrativno preslagivanje, ono je preduvjet za učinkovitu provedbu novih, osnaženih odredbi u području financijske transparentnosti i kontrole vlasništva.
Transparentnost financiranja medija ključan je preduvjet za sprječavanje prikrivenih utjecaja, zaštitu uredničke neovisnosti i jačanje povjerenja javnosti. Novi zakon uvodi nove oblike izvještavanja kao izravan odgovor na problem netransparentnog javnog financiranja, zabilježene u prethodnim izvješćima o slobodi medija. Ove mjere će omogućiti detaljan uvid u financijsku strukturu pružatelja medijskih usluga i elektroničkih publikacija. Napominjemo kako je već ranije Agencija za elektroničke medije objavila javno dostupan digitalni registar podataka o vlasništvu i financiranju medija.
Donošenje Zakona predstavlja značajnu promjenu medijskog zakonodavstva i leži u sinergiji tri temeljna stupa: uspostavi jedinstvenog i osnaženog regulatora, uvođenju transparentnosti financiranja i jačoj kontroli medijske koncentracije. Proširena Agencija sada ima ovlasti provoditi stroga pravila transparentnosti, a podaci prikupljeni temeljem tih pravila pružaju dokaznu osnovu za provođenje smislenih procjena medijske koncentracije, stvarajući tako zatvoreni krug regulatornog nadzora.
Najvažnije posljedice donošenja zakona za ključne dionike su:
- za medijske nakladnike (posebno tiskane): prvi put dolaze pod nadležnost centralnog regulatora, što donosi nove obveze izvještavanja, ali istovremeno i zaštitne mehanizme te potencijalno pravedniji pristup javnim sredstvima za oglašavanje,
- za javnost i analitičare: značajno povećan i olakšan uvid u financijske tokove i vlasničke strukture medija omogućit će kvalitetniju javnu raspravu i objektivniju procjenu neovisnosti i utjecaja pojedinih medija,
- za javna tijela i subjekte: nameće se obveza uspostave transparentnih, objektivnih i nediskriminatornih procedura za trošenje javnog novca na oglašavanje.