Mini simpozij pod nazivom “Izvedba je arhiv, arhiv je izvedba” u sklopu projekta ''Živa baština: Kritički pristupi i inovativne metode očuvanja izvedbenih umjetnosti“, u organizaciji umjetničke organizacije Bacači Sjenki, održat će se 19. prosinca u prostoru Društva hrvatskih filmskih autora i producenata u Zagrebu.
vrijeme: 19.12.2025. -
mjesto: Zagreb
Datum: 19. prosinca 2025.
Vrijeme: 9:30h - 18:00h
Mjesto: DHFA (Društvo hrvatskih filmskih autora i producenata), Boškovićeva 23, Zagreb
Sudjeluju:
- Boris Bakal - redatelj, izvođač i kustos izvedbenih umjetnosti
- Sandra Uskoković - povjesničarka umjetnosti i istraživačica
- Viktorija Pilon - asistentica i restauratorica
Ovaj mini simpozij okuplja umjetnike, teoretičare i publiku u istraživanju izvedbene umjetnosti
kao memorijskog, afektivnog i etičkog čina. Ne zanima nas fiksacija izvedbe, već njezina
ponovljivost, evolucija i transformacija u dijalogu sa zajednicom.
Kroz predavanja, dijalog i zajedničko promišljanje, otvaramo pitanja:
- Može li se sjećanje na izvedbu izvesti, a ne samo zabilježiti?
- Kako se afektivna memorija (osjećaji, tijelo, prostor) pretače u baštinu?
- Može li tehnologija biti saveznik, a ne protivnik žive prisutnosti?
Opis programa
Moderatori: dr. sc. Sandra Uskoković i Boris Bakal
Blok 1: 10:10h - 11:40h
Sudionici: Sergej Pristaš (
Post-Hoc Dramaturgy) i Boris Senker (
TBD)
Prvi blok fokusiran je na istraživanje tradicionalnih i inovativnih pristupa dokumentaciji izvedbenih umjetnosti s fokusom na sistematizaciju arhiviranja i očuvanje prolaznog, efemernog karaktera izvedbi. Izvedba ne prestaje u trenutku izvođenja, nego se nastavlja kroz dokumentaciju, arhivske prakse, kolektivno sjećanje i naknadne umjetničke intervencije, čime se propituju autentičnost, autorstvo i prolaznost izvedbenih praksi. Ovi procesi otvaraju prostor za razvoj novih modela post-hoc dramaturgije koji prenose i aktivno reaktiviraju povijesni materijal u suvremenim kontekstima.
Ključni koncepti/teme:
- Sistematizacija arhiviranja i očuvanje efemernog: Bilježenje, organizacija i zaštita izvedbenih praksi koje su prolazne i često nepredvidive u svojim posljedicama.
- Post-hoc dramaturgija: Izvedba kao proces koji traje i nakon samog izvođenja kroz naknadne umjetničke i teorijske intervencije.
- Aktivacija arhiva: Korištenje arhivskog materijala za stvaranje novih izvedbi i interpretacija u sadašnjosti, čime arhiv postaje aktivni sudionik u suvremenim umjetničkim praksama.
Blok 2: 11:45h - 13:20h
Sudionici: Zvonimir Dobrović i Bruno Isaković (
Re-Creating the Political), Bill Aitchison (
The Golden Tour), Ivana Keser (
From Performance “Without Audience” to Public Performance)i Stanko Juzbašić (
The Ephemeral in Music)
Drugi blok bavi se izvedbom kao mjestom pregovaranja identiteta, moći i društvenih hijerarhija te njenom ulogom u oblikovanju suvremenih kulturnih imaginarija. Naglasak je na performansu kao mediju društvene refleksije i promjene, osobito u odnosu izvođača, publike i zajednice.
Posebno se ističu participativne, site-specific i kolektivno kreirane izvedbe koje preispituju društvene strukture te se šire na online i hibridne formate. U njima se istražuje kako digitalne tehnologije, modeli reprezentacije i različiti oblici prisutnosti publike otvaraju prostore inkluzije, kritičkog mišljenja i novih oblika političkog adresiranja putem izvedbe
Ključni koncepti / teme
- Izvedba kao prostor političkog pregovaranja i transformacije društvenih hijerarhija.
- Odnos performansa, zajednice i publike, uključujući participativne i site-specific prakse.
- Utjecaj digitalnih i hibridnih medija na izvedbu, recepciju i modele reprezentacije.
Pauza za ručak: 13:25h - 15:10h
Blok 3: 15:15h - 18:00h
Sudionici: Tomislav Pletenac (
Writing Trauma - Embodied Memory Without Recollection), Petar Grimani (
The Body as Archive), Igor Ružić (
The Passion of Matija and the Endurance of Ferlin), Aideen Barry (
Somatic Revolutions), Nika Radić (
Something With Performance) i Janez Janša (
On Reconstructing Pupilija)
Treći blok je posvećen razumijevanju tijela kao nositelja memorije, arhiva i iskustva te istražuje kako se znanja, traume i kolektivna sjećanja prenose kroz tjelesne prakse, gestu i izvedbeni čin. Izvedba se shvaća kao proces arhiviranja koji nadilazi pisani ili audiovizualni zapis te stvara nove oblike živog znanja. Naglasak je na tjelesnosti, utjelovljenju i potencijalu izvedbe da aktivira i transformira individualne i zajedničke narative, pri čemu način bilježenja i posredovanja umjetničkih akcija oblikuje njihovu recepciju za vrijeme i nakon izvedbe.
Ključni koncepti/teme
- Tijelo kao arhiv i nositelj memorije, znanja i iskustva.
- Izvedba kao proces živog arhiviranja koji nadilazi dokument i klasičnu povijesnu rekonstrukciju.
- Rekonstrukcija izvedbe kao uvijek nova izvedba, uvjetovana percepcijom i sjećanjem publike.
Dan nakon simpozija, 20. prosinca, organizirana je radionica Janeza Janše “Između dva vremena”
Radionica započinje uvidom u neke od Janšinih radova zasnovanih na stvarnim događajima, kao i u povijesne izvedbe drugih umjetnika. Janša će istražiti različite motive za bavljenje prošlošću, uvijek s fokusom na pitanje što nam suočavanje s prošlim može reći o našim trenutnim životnim uvjetima. Posebno će se osvrnuti na dva traumatična događaja iz novije slovenske povijesti: ulogu slovenskih vlasti u trgovini oružjem tijekom ratova u Jugoslaviji 1990-ih te protjerivanje jedne romske obitelji iz njihova naselja.
Što se tiče umjetničkih primjera, Janša će razmotriti umjetničke strategije pristupanja djelima zapadnih kanonskih koreografa (kao u Fake it!), kao i revolucionarnim povijesnim izvedbama iz Slovenije.
U drugom dijelu radionice, sudionici će odabrati povijesni događaj ili umjetničko djelo i predstaviti ga u formatu po vlastitom izboru.
Termin
20. prosinca 2025.
10:00 - 13:00h i 15:00h - 18:00h
Pogon Jedinstvo (Trnjanska struga 34, Zagreb)
Prijave:
https://forms.gle/UQaR57o6vJMduk9t7
O organizatoru simpozija i nositelju projekta “Živa baština”:
Bacači Sjenki su višestruko nagrađivana i hvaljena umjetnička i proizvodna platforma za interdisciplinarnu suradnju, stvaralaštvo te promišljanje intermedijalne umjetnosti, koja uspješno i bez poteškoća isprepliće filmsko stvaralaštvo, međunarodnu suradnju, kazališne izvedbe, urbane intermedijalne projekte, aktivizam, pedagoški rad, video umjetnost te selektorsku praksu u cjelovito umjetničko djelovanje.
Partneri projekta: DHFA (društvo hrvatskih filmski autora i producenata) + Pogon centar za nezavisnu kulturu i mlade + MO Savica & Gradska četvrt Trnje
Podrška projektu: Grad Zagreb- ured za kulturu i civilno društvo + Ministarstvo kulture i medija
Podrška radu Bacača sjenki: Grad Zagreb- ured za kulturu i civilno društvo + Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva + Zaklada kultura nova + HAVC