'Dvostruka mašina za uspavljivanje s već odsanjanim snovima' naziv je izložbe kojom se Kata Mijatović predstavlja u kapeli sv. Stjepana unutar organizacije Gradske galerije Labin. Otvorenje izložbe, koju kurira Branko Franceschi, zakazano je za petak, 30. svibnja, s početkom u 20 sati.
vrijeme: 30.05.2025. - 17.07.2025.
mjesto: Labin
Izložba je dostupna za razgled do 17. srpnja 2025. u radnom vremenu Galerije.
O IZLOŽBI:
Ambijentalna instalacija Dvostruka mašina za uspavljivanje s već odsanjanim snovima kojom se umjetnica u Labinu samostalno predstavlja, inspirirana je radom Dreamachine (1959.) britanskog umjetnika Briona Gysina čija je intencija bila geometrijskim svjetlosnim efektima proizašlim iz cilindrične sprave utjecati na stvaranje unutarnje slike stvorene „promatranjem“ zatvorenih očiju. Suprotno Gysonovom, rad Kate Mijatović doživljava se otvorenih očiju, promatranjem dva valjka koji se okreću u različitim smjerovima, te se umjesto geometrijskim prorezima svjetlost širi urezima tekstova odsanjanih snova popraćeno auditivnom podlogom bijelog šuma.
Perforirani zapisi snova izabrani su iz online domene 'Arhiv snova'* (www.arhivsnova.hr). Audio element izložbe, tzv. 'white noise' zvukovi za uspavljivanje, komplementiraju optičku rezonancu kružnog gibanja i potenciraju proces 'uspavljivanja'. Pa iako je zbog kruženja čitanje tekstova na cilindrima gotovo nemoguće, namjera 'Dvostruke mašine' je da u koncentričnim krugovima emitira već odsanjane snove drugih ljudi, kao hipnotički okidač s produženim djelovanjem - za naše vlastite snove koji će tek uslijediti. - Kata Mijatović
Branko Franceschi o instalaciji zapisuje:
Ako me sjećanje ne vara, za blagdana sv. Stjepana promišlja se o univerzalnim vrijednostima koje nadilaze osobne interese i materijalna ograničenja. Stoga prostorno i sadržajno nema boljeg smještaja za 'Dvostruku mašinu za uspavljivanje s već odsanjanim snovima' Kate Mijatović. Riječ je o jednoj od izvedenica dominantne tendencije umjetničinog stvaralaštva nadahnutog snovima, osobnima i onima drugih osoba, a čija je misao vodilja saniranje kurentne civilizacijske erozije osvješćivanjem krucijalne uloge nesvjesnog za postojanje i opstanak ljudskog društva. […] Sav snovima oslobođeni potencijal, lišen ograničavajućih i represivnih mehanizama nametnutih odgojem i obrazovanjem, ujutro se odbacuje odmahivanjem ruke i što brže zaboravlja, umjesto da se usvoji u cilju mentalnog oslobađanja i razvoja. Povijesno gledajući, umjetnici su se pokazali najotvoreniji sadržajima svjesne i nesvjesne fluktuacije mašte, a nadrealisti su, na primjer, svjesno razvili cijeli niz postupaka kojima su u realizaciji svojih vizija i ostvarenju koncepta zaumnog stvaralaštva poticali pojavljivanje nesvjesnih i podsvjesnih sadržaja. Dokinuće racionalne spoznaje i djelovanja nikada nije bilo cilj, već se u emancipaciji potisnutih, intuitivnih slojeva svijesti željela uspostaviti ravnoteža racionalnih i iracionalnih potencija ljudskog radi postizanja samoispunjenog i zadovoljnog pojedinca kao temelja jednog boljeg, humanijeg društva i svijeta. […] U 'Dvostrukoj mašini za uspavljivanje s već odsanjanim snovima', poticaj je artikuliran svjetlosnom kinetičkom instalacijom od dva paralelna, uspravna valjka koji se hipnotičkom sporošću okreću jedan prema drugom dok svjetlo u njihovom središtu na podove i zidove kapelice projicira opise snova preuzetih iz 'Arhiva' i urezanih u njihovom neprovidnom tijelu. Snovi se ne mogu pročitati, riječi kao nositelji svjesnog i racionalnog, postaju nečitke, transformiraju se u zračeće linije koje se raspršuju prostorom uz uspavljujući zvuk „bijelog šuma“. U prostornoj i sadržajnoj petlji instalacije, snovi postaju vizualni okidači za snove.
(Iz predgovora Branka Franceschija za izložbu Dvostruka mašina za uspavljivanje s već odsanjanim snovima)
*Arhiv snova je mrežna domena koja služi za prikupljanje snova korisnika. Nastala je 2013. kao dio izložbenog projekta Između neba i zemlje za 55. Venecijanski bijenale /kustos Branko Franchesci/. Dosad je u Arhiv uneseno više od 2400 zapisa snova na različitim jezicima. Osim primarne funkcije, Arhiv od osnutka služi i kao stalno rastući arhiv umjetničke građe za projekte i radove koji nastaju u različitim medijima, u kojima autorica koristi snove kao osnovne konstruktivne i građevne elemente. Baveći se fenomenom snova, radovi proizašli iz Arhiva problematiziraju percepciju stvarnosti u odnosima na relaciji svjesno - nesvjesno.
* Mašina za snove britanskog umjetnika Briona Gysina iz 1959. je šuplji cilindar s matematički postavljenim geometrijskim prorezima i svjetlom u sredini koje se emitira na frekvenciji od 8 do 13 herca, što oponaša tzv. alfa valove u mozgu kakvi se pojavljuju neposredno prije nego što zaspimo ili za vrijeme meditacije. Gysinov cilinidar okreće se na gramofonu, a u stroboskopsko treperenje svjetla koje prodire kroz proreze, „gleda se“ zatvorenih očiju.
Program Galerije ostvaruje se uz financijsku podršku Grada Labina, Ministarstva kulture i medija RH te Odjela za kulturu i zavičajnost Istarske županije.