Nacionalni muzej moderne umjetnosti od 4. do 29. lipnja u Galeriji Josip Račić predstavlja izložbu pod nazivom 'Büyük Menderes' istaknutog splitskog umjetnika Matea Perasovića, u povodu pet desetljeća izlagačke djelatnosti.
vrijeme: 04.06.2025. - 29.06.2025.
mjesto: Zagreb
Iako obrazovan kao tradicionalni likovni umjetnik u grafičkom mediju, tijekom svoje profesionalne umjetničke karijere, ovaj u Zagrebu nedovoljno poznat umjetnik, hrabro se posvetio istraživanju likovnih fenomena u netipičnim izvedbenim disciplinama ključnim za suvremenu grafičku praksu poput laserskih i ink-jet otisaka na različitim suvremenim i za likovnost netipičnim materijalima poput ogledala i pleksiglasa, u kojim realizira svoje interpretacije klasičnih likovnih oblika poput, na primjer, meandra ili kruga. Perasović je prepoznat po perfekcionističkoj izvedbi i uopće osebujnoj produkciji koja nadilazi ustaljene podjele likovnih disciplina. Njegovo zanimanje po pitanju sadržaja nadilazi formalna istraživanja, već je fokusirano na interpretacije filozofskih i kozmičkih konotacija koje se nadaju niz elementarnih geometrijskih formi, njihovih kombinacija i uslojavanja. - ističe Branko Franceschi, ravnatelj Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti i kustos izložbe koji je, uz ovaj značajan umjetnikov jubilej, za prezentaciju pred zagrebačkom publikom odabrao je 13 recentnih radova u kombiniranoj tehnici, nastalih u razdoblju između 2023. i 2025. (…) Sudeći po nazivima, Perasovićeve složene kompozicije nisu puki egzercir performativne perfekcije, dekorativnosti uzoraka i tonalnih elaboracija. Nazivi upućuju na konkretne geografske lokacije bogate kulturološke povijesti poput Büyük Menderes / Velikog meandra, slavne rijeke u Turskoj, ili već spominjanih varijacija Arabice, koja se dakako referira na sortu kave. Sukladno nazivima, oba ciklusa svojim serifnim formama i zasićenim tonovima purpura na zlatnim i srebrnim pozadinskim slojevima asociraju na orijentalnu dekorativnu raskoš. Kvadratične su pak kompozicije nazvane po ezoterijskim, univerzalnim ili egzistencijalnim pojmovima. One s motivom kruga slijede ustaljenu simboliku univerzalnog i božanskog, one s kvadratičnim yin-yang uzorkom simboliku energetskog nadopunjavanja, a svoje specifične teme iznose u varijacijama izvedbenih zahvata ili u njihovim kombinacijama. Naposljetku, elaborirani likovni jezik i korišteni motivi ukazuju nam na Perasovićevo pedeset godina razvijano shvaćanje umjetničkog djela kao rezultata kompleksnog sraza univerzalnog, božanskog i kulturološkog s nepoznanicom ljudskog stvaralačkog potencijala i kapaciteta. U Perasovićevu slučaju možemo reći da neizvjesnosti nema, široka rijeka njegove stvaralačke energije još ustrajno meandrira i razvija se prema horizontu budućnosti. - Branko Franceschi, iz uvodnika u katalogu izložbe.
Nakon premijernog predstavljanja u Galeriji Josip Račić u Zagrebu izložba će biti predstavljena i u Galeriji Vidović Muzeja grada Splita, od 7. do 30. listopada 2025., a prati je katalog na hrvatskom i engleskom jeziku u izdanju Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti i Muzeja grada Splita koji je grafički oblikovala Ana Zubić.
Izložba je realizirana uz potporu Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske i Gradskog ureda za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba.