Preskočite na glavni sadržaj

Izložba Damira Sokića 'Fizika/Metafizika' u Tunelu Grič

Izložba Damira Sokića 'Fizika/Metafizika' otvara se 9. svibnja u 19 sati u Tunelu Grič. Izložba će obuhvatiti više od stotinu radova, uključujući i njih dvadesetak nastalih tijekom posljednje dvije godine koji će ovom prigodom imati svoju premijernu javnu prezentaciju.
vrijeme: 09.05.2024. - 03.06.2024.
mjesto: Zagreb
url: https://kranjcar.hr/

Jedan od najznačajnijih hrvatskih suvremenih umjetnika odlučio se na nekonvencionalnu prezentaciju presjeka svojega stvaralaštva u zagrebačkom Tunelu Grič. Prostor koji obuhvaća osnovnu os duž čitava poteza od Mesničke do Radićeve ulice te sva četiri pokrajnja odvojka bit će u cijelosti ispunjen slikama, skulpturama, objektima i instalacijama realiziranim tijekom svih umjetnikovih stvaralačkih faza od sredine 70-ih godina pa do danas. Izložba je koncipirana na način da ne prati kronološki slijed nastanka pojedinih radova, već ih postavlja u aktivne vizualne međuodnose koji - zajedno sa zahtjevnim ali nadasve dojmljivim prostorom Tunela Grič - uspostavljaju jedinstvenu te ambijentalno tretiranu cjelinu.

Svoju izložbu u Tunelu Grič Sokić je naslovio posegnuvši za pojmovima „Fizika“ i „Metafizika“, s time da ih uzajamno dijeli horizontalnom linijom na način razlomka. Nipošto slučajno. Linija razlomka simbolizira, naime, onu krajnje skučenu graničnu zonu između fizike i metafizike u kojoj se odvija umjetnost. Ona također na simboličan način dijeli nadzemni svijet od onog podzemnog. Uslijed infrastrukturne i moralne krize nadležnih muzejsko-galerijskih institucija izložba je, naime, bila prisiljena sići u podzemlje. U nešto što nalikuje beskonačnoj spilji. Morala je iznova promisliti prostor te ga osloboditi patvorenih birokratskih konotacija; s njime se stopiti i u njemu se rastvoriti. Od obilja lucidnih segmenata prerasti, zajedno s tunelom, u moćnu i nedjeljivu cjelinu. Kućica iz Odmora na dači i crvene konjice sada je ugljenom izravno iscrtana na zaobljenom sirovom zidu. Na što nas to podsjeća? I životinje jasnih kontura „lebdjele“ su zidovima Altamire ili Lascauxa! Posljednji Sokićev rad Tog ljeta je more bilo slanije svojim pak muklim zvukom automobilskog brisača kao da odbrojava i briše vrijeme. Uporno i repetitivno. A zajedno s vremenom nužno briše i na konvencionalan način shvaćen prostor. Zaziva, zapravo, praprostor, koji neće ispariti u vječnosti. On, naime, jest vječnost.  

Izložba je realizirana u organizaciji i produkciji Galerije Kranjčar, a njezin kustos je Vanja Babić.