Preskočite na glavni sadržaj

Filmski ciklus posvećen filmu noir u CeKaTe-u

Centar za kulturu Trešnjevka predstavlja poseban filmski ciklus posvećen filmu noir, žanru koji je obilježio svjetsku kinematografiju svojim jedinstvenim spojem mračnih atmosfera, psiholoških napetosti i društvenih podteksta. Prva projekcija održat će se u velikoj dvorani CeKaTe-a u petak, 10. listopada, u 20 sati, s filmom 'Građanin Kane', dok je tjedan kasnije, 17. listopada, na programu 'Malteški sokol'. Ulaz je besplatan!
vrijeme: 10.10.2025. - 17.10.2025.
mjesto: Zagreb
url: https://cekate.hr/

Mračne ulice, fatalne žene, spletke, gubitak pamćenja i identiteta, požuda i zločin, sve su to elementi koji definiraju film noir i koji se neprestano vraćaju, oblikujući vizualnu i narativnu estetiku ovih nezaboravnih ostvarenja.
 
Kroz deset projekcija najvažnijih noir filmova i popratna uvodna predavanja, publika će imati priliku uroniti u svijet žanra kroz multidisciplinarni pristup: od povijesnog pregleda i tranzicija, preko književnih izvora i utjecaja tzv. hard-boiled fikcije, do suvremenih interpretacija. Posebna pažnja bit će posvećena analizi filmskog jezika svjetla i sjene, feminističkim čitanjima lika femme fatale, psihoanalitičkim i postegzistencijalnim analizama tjeskobe, kao i usporedbi klasičnog i neo-noira u svjetskom i europskom kontekstu.
 
Na programu su remek-djela svjetske kinematografije i klasici velikih autora:
  • Građanin Kane (Orson Welles, 1941)
  • Malteški sokol (John Huston, 1941)
  • Dvostruka obmana (Billy Wilder, 1944)
  • Zaobilaznica (Edgar G. Ulmer, 1945)
  • Duboki san (Howard Hawks, 1946)
  • Bulevar sumraka (Billy Wilder, 1950)
  • Treći čovjek (Carol Reed, 1949)
  • Dama iz Šangaja (Orson Welles, 1947)
  • Uzaludna pljačka (Stanley Kubrick, 1956)
  • Dodir zla (Orson Welles, 1958)
 
Autor i voditelj programa je dr. sc. Mario Vrbančić, doktor komparativne književnosti, medija i filmskih studija (University of Auckland), profesor filozofije i književnosti te autor brojnih znanstvenih radova i knjiga, među kojima su Lacanian Thing: Psychoanalysis, Postmodern Culture, and Cinema (2011), Hitchcockijanski pogled (2017) i Što nakon distopije? (2024). Osim akademskog rada, Vrbančić je i pisac te redatelj kazališnih i filmskih djela nagrađivanih na međunarodnim festivalima.
 
Ovaj ciklus u CeKaTe-u nudi jedinstvenu priliku za istraživanje filma noir iz više perspektiva,  povijesne, teorijske i umjetničke, te otvara prostor za kritičko promišljanje o društvenim i kulturnim pitanjima koja ovaj žanr i dalje čine iznimno relevantnim.
 
Više informacija: https://cekate.hr/program/film-noir-zudnja-strast-pohlepa-i-ideologija/
 
Program se održava uz financijsku podršku Gradskog ureda za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba.