projekcija

Kratki utorak u narativnim labirintima Miguela Gomesa


vrijeme: 12.09.2017. 20 h
mjesto: Zagreb; Kino Tuškanac, Tuškanac 1

U utorak, 12. rujna, u 20 sati, u zagrebačkom kinu 'Tuškanac' na Kratkom utorku bit će prikazano šest filmova Miguela Gomesa, portugalskog majstora miješanja fikcije i dokumentarnog izričaja.

Prije nego što je postao jedan od najcjenjenijih europskih redatelja, zahvaljujući dugometražnim remek djelima Our Beloved Month of August, Tabu i Arabian Nights, ovaj bivši filmski kritičar snimio je nekoliko sjajnih kratkih filmova. U tim, kako ih sam autor naziva 'glazbenim komedijama', Miguel Gomes se na svoj nepretenciozni način bavio: tinejdžerskim ljubavnim trokutima (U međuvremenu), obiteljskim proslavama Božića (Božićni inventar), odraslima koji žele opet biti djeca (Kalkitos), pa čak i životom svetog Franje Asiškog (Pjesma stvorenja).
 
Njegovi filmovi često imaju bizarne teme i motive, divlju i vijugavu strukturu te neukrotivu maštu. Osebujni su, inovativni, zaigrani, anarhični i apsurdni. Gomes zanemaruje narativne konvencije i postojeća pravila igre upotrebljavajući naizmjence razna izražajna sredstva i trikove iz riznice filmske povijesti, napajajući se istovremeno na nepresušnom vrelu narodnih priča i bajki. Često se igra vremenskim slijedom, vješto zamagljuje granice između fikcije i dokumentarnog te skače iz žanra u žanr, ali ne propušta baviti se i društveno - političkom situacijom u Portugalu, pa i šire.
 
Prvi film na programu je U međuvremenu (Entretano), Gomesov kratki debi iz 1999., naizgled klasična priča o tinejdžerskom ljubavnom trokutu između dva dječaka i androgene djevojke. Oni kruže jedni oko drugih za vrijeme treninga ragbija i na tulumu na bazenu, a past će i prvi poljupci. No, od početka, Gomes ih snima isključivo u krupnim i srednjim planovima čime naglašava svoju fascinaciju fragmentiranjem situacija koje prati. Atmosferu će začiniti i soundtrack koji uključuje glazbu grupe The Kinks, Doris Day i Raya Conniffa.
 
Božićni inventar (Inventário de Natal) je po riječima autora 'lažna animirana polufikcija o djeci koja idu rat, sviraju glazbu i preuzimaju kontrolu nad svijetom odraslih'. Film koji počinje bajkovitim riječima 'Nekada, u davno doba...' prekinut je kadrom s akcijskom figuricom Supermana, a napravljen je u formi lažnog dokumentarca, iz perspektive klinaca koji sudjeluju u obiteljskoj Božićnoj proslavi.
 
Posljednji film iz prvog dijela programa Iskupljenje (Redemption) Gomesov je najpolitičniji film u kojem se uz prizore iz mnoštva arhivskih snimki čuju dijelovi osobnih pisama četvero poznatih suvremenih političara desne orijentacije koji u prvom licu pričaju o djetinjstvu, ljubavi, roditeljstvu... Naravno, radi se o još jednoj autorovoj 'prevari', budući da je sadržaj pisama napisao sam, uz pomoć svoje stalne suradnice Mariane Ricardo.
 
Drugi dio programa otvara 31, poznat i pod imenom 31 znači nevolju. U ovoj posveti nijemim filmovima, mladić i djevojka nakon poduke tenisa kreću u pustolovinu koja ima jednako veze s Čarobnjakom iz Oza kao i s Revolucijom karanfila iz 1974. godine što je označila kraj diktature u Portugalu.
 
Tu je i Kalkitos, groteskni crno-bijeli nijemi mjuzikl (da, dobro ste pročitali), u kojem glavni likovi, dječaci koji izgledaju kao odrasli ljudi zbog čega se ne mogu sprijateljiti s pravom djecom, imaju problema s komuniciranjem. Kao i u mnogim svojim filmovima Gomes zapravo kroz njih opisuje sebe - dječaka koji ne želi odrasti.  
 
Posljednji film je i najpoznatiji od svih, Pjesma stvorenja (Cântico das Criaturas) iz 2006., koji je bio prikazan na 50-tak svjetskih festivala, između ostalih i u Locarnu, Oberhausenu i na Viennaleu. Radi se o svojevrsnoj ekranizaciji jedinog djela koje je sv. Franjo sastavio na starotalijanskom jeziku. Pjesma je odraz Franjine ljubavi prema prirodi i životinjama, a ispjevao ju je pred kraj života kad je bio bolestan, bespomoćan i gotovo slijep.
 
Gomes kombinira snimke šetnje kroz suvremeni grad napravljene osam milimetarskom kamerom s prikazom Božićnih jaslica i naivnom kartonskom scenografijom. Tu su i sv. Franjo koji je izgubio pamćenje te životinje koje se natječu za njegovu naklonost.
 
'Ne vjerujem da su ljudi roboti. Mislim da u filmovima treba probati biti osoban i duboko i potpuno se izložiti gledateljima, čak i kad se neki od njih neće moći povezati s nadrealnim svemirom u kojem živim.', poznata je izjava Miguela Gomesa.   
 
Raspored programa: 
 
20 h I. dio (73 min)
U međuvremenu (Entretanto), 1999., 25 min, 35mm
Božićni inventar (Inventário de Natal), 2000., 23 min, 35mm
Iskupljenje (Redemption), 2013., 25 min, 35mm
 
stanka 10 min.
 
21.30 h  II. dio (70 min)
31, 2001., 27 min, 35mm
Kalkitos, 2002., 19 min, 35mm
Pjesma stvorenja (Cântico das criaturas), 2006., 24 min, 35mm
 
Program je organiziran u suradnji sa Slovenskom kinotekom i ljubljanskim Festivalom kratkog filma FeKK. Svi filmovi imaju engleske podnaslove, a puštaju se sa 35mm kopija. Ulaz na projekciju je 10 kn. Sve ostale informacije potražite na ovoj poveznici.
 
Izvor: HAVC

(R.P.B., 11.09.2017)



http://www.forum.tm/vijesti/cekate-animator-kulture-koji-je-odgojio-generacije-teslasa-i-koncarevaca-i-jos-uspjesnoOčito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpu