Preskočite na glavni sadržaj

'Gozba' Ljiljane Mihaljević u Dioklecijanovim podrumima

Umjetnički happening 'Gozba'  Ljiljane Mihaljević održat će se, u organizaciji HULU Split, u srijedu, 6. rujna, s početkom u 20 sati, u Dioklecijanovim podrumima.
vrijeme: 06.09.2017. 20 h
mjesto: Split; Zapadno krilo Dioklecijanovih podruma
url: http://hulu-split.hr

Dođite na happening i gostite se do mile volje uz malo spretnosti i drskosti koje su potrebne da kod punog stola ne ostanete gladni.
Ostavite sram i suzdržanost kod kuće.
Ponesite apetit, dobru volju, ljestve, prikladnu opremu
za uspinjanje ili prijatelja dvometraša i navalite na hranu.

Akcija traje do iscrpljenja zaliha ili do 24.09.2017


'Gozba je vjerojatno najpoznatije ili barem najpopularnije djelo multidisciplinarne umjetnice Ljiljane Mihaljević. Iako je riječ o djelu koje po rječniku suvremenog umjetničkog stvaralaštva spada u disciplinu happeninga za koju se u Hrvatskoj odlučuje vrlo rijetko i izrazito malo umjetnika, Mihaljević je s Gozbom u nekoliko godina gostovala diljem zemlje ostvarujući uvijek istu duboku rezonancu s lokalnom publikom koja je intuitivno i s lakoćom sudjelovala u realizaciji rada. Happening (hrv. događanje) kao umjetničku formu u prevratnički je svijet neoavangardnih praksi pedesetih godina uveo američki umjetnik Alan Kaprow. U usporedbi s performansom kao dominantnom izvedbenom disciplinom u području vizualnih umjetnosti, happening je predstavljao korak dalje budući je u za njegovu izvedbu kao umjetničkog djela pretpostavljeno sudjelovanje publike.  Kao i performans, happening se uvijek događa 'sada' i 'ovdje' s razlikom da se kao umjetničko djelo  uspostavlja u demokratičnosti interakcije svih prisutnih po umjetnikovoj inicijalnoj gesti ili konceptu. Radikalnost happeninga nije samo u dokidanju umjetničkog objekta i koncepcije njegove trajne vrijednosti, već najviše u socijalnoj dimenziji participacije i katarze kroz umjetničko stvaralaštvo onkraj konvencionalne podjele na umjetnika i publiku. Happening nema zadani linearni tijek, riječ je o otvorenom procesu kojem umjetnik daje inicijalni poticaj ostavljajući njegov razvoj i završetak na volju svoje publike, odnosno, svojih koautora. Dok se u svojim počecima ova umjetnička forma, nastala u uvjerenju da je promjena nabolje imanentna u epohi nastupajuće globalne demokracije, iscrpljivala u hedonizmu sveopćeg oslobađanja od društvenih konvencija, Ljiljana Mihanović nam Gozbom zorno predočava koje su njene mogućnosti šezdeset godina kasnije, u civilizaciji i društvu koji su svjesni da ne evoluiraju, već u mentalnom oku svog razočaranog, zabrinutog i ciničnog pojedinca stagniraju i devoluiraju.  Pred svoju nesvjesnu, frustriranu i u pogledu suvremenog umjetničkog stvaralaštva pretežno neobrazovanu publiku, umjetnica je postavila vizualni stimulans koji u svojoj promišljenoj raskoši bez greške izaziva ciljanu reakciju publike. Happening je stvoren.

Publiku Gozbe dočekuje švedski stol s barokno bogatim aranžmanom hrane. Riječ je o poslovično popratnom elementu otvorenja izložbi oko kojih se redovito odvijaju socijalni aspekti rituala inauguracije umjetničkih djela. Njih je umjetnica premetnula u sredstvo koje će društvenu konvenciju druženja uza zalogaj na otvorenju izložbe pretvoriti u karizmatski događaj, interaktivno umjetničko djelo kojeg će svjesno ili ne izvesti sama publika. Okidač happeninga je visina stola. Bogati izbor delicija umjetnica je podigla na visinu od 185 cm, pa se publika mora samoorganizirati kako bi došla do hrane. Prirodno predisponirani to će učiniti lakše, snalažljivi će se pomoći nekom podlogom, solidarni će dodavati drugima, oni društveno osjetljiviji napustit će izložbu, a refleksiji skloni shvatit će parabolu, jer Gozba nosi duboko moralnu poruku. Proizvodnji obilja u našoj epohi nema pramca u ljudskoj povijesti, pa ipak jaz između društvenih klasa sve više raste, a siromašnih je sve više. (…) Branko Franceschi
 
Ljiljana Mihaljević (Županja, HR, 1969.) akademska je slikarica i multimedijalna umjetnica koja je diplomirala na Accademia di Belle Arti u Firenci u Italiji.

Projekt je realiziran uz potporu Grada Splita, Ministarstva kulture, Zaklade Kultura nova i Splitsko-dalmatinske županije.