Preskočite na glavni sadržaj

Predstavljanje grafičke mape Zdenka Pozaić / Znamen

Danas, 3. listopada, u 12 sati, u Kabinet grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, predstavljanje grafičke mape Zdenke Pozaić 'Znamen'. Na predstavljanju će govoriti mr. sc. Slavica Marković, upraviteljica Kabineta grafike, Iva Körbler, povjesničarka umjetnosti, likovna kritičarka  i akad. slik. grafičarka Zdenka Pozaić.
vrijeme: 03.10.2016. 12,00
mjesto: Zagreb; Kabinet grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, Strossmayerov trg 12
url: http://info.hazu.hr
Grafički svijet Zdenke Pozaić, jedne od najistaknutijih hrvatskih suvremenih grafičarki, iznimno je stilski i rukopisno prepoznatljiv, definiran i bez velikih stilskih oscilacija, no uvijek otvoren novim inventivnim mogućnostima. Do danas ostavši gotovo manifestno izvan likovnih trendova, grupa ili tendencija, Zdenka Pozaić ostvarila je autoreferencijalan umjetnički svijet posvećen tzv. intimističkim, malim temama vezanima najčešće uz prirodu, koji se povremeno – u zadnjih nekoliko godina sve više – otvara prema sakralno-duhovnim temama i motivima. Raniji nadrealistički impulsi s vremenom su se transformirali u delikatni izričaj lirske i kolorističke apstrakcije, gdje simbolično značenje boja u potpunosti daje završni pečat njezinim grafičkim listovima.

U seriji od pet grafičkih listova za ediciju Argola Zdenka Pozaić stvara novu motivsko-simboličku oktavu svojih ranijih motiva anđela, raspeća i prolaznosti vremena. Naglašena kontemplativno-meditativna kvaliteta otisaka ukazuje ne samo na umjetničinu visoku sposobnost apstrahiranja i transcendiranja simbola i tema bliskih ikonografiji zapadnoga kršćanstva (gorući grm, komet, golubica, križ, vječnost) već otkriva i duboku povezanost umjetnice s prirodom kao izvorom – i za ljudske granice poimanja emanacije Božjeg savršenstva na zemlji. To su međutim simboli koji se javljaju u gotovo svim religijama i kulturama kroz povijest, pa tako Zdenka Pozaić pomoću tih motiva daje i određen komentar stvarnosti, jer komet može označavati nadolazak skore propasti i pomora, a može biti i glasnik bogova. Ipak, bez sumnje u Božju prisutnost, Zdenka Pozaić motive gorućeg grma, golubice, križa i vječnosti različitim veličinama drvoreznih i linoreznih matrica oblikuje potpuno apstraktno, s iznimkom motiva bijele golubice, koja vrlo metaforički s neba uranja u more/ocean života.

Vertikalni format grafičkih otisaka pogoduje ideji stupnjevanja likovne kompozicije s obzirom na razradu sakralnih i spiritualnih dimenzija unutar umjetničkog djela, dok svih pet grafičkih listova otkriva rijedak senzibilitet umjetnice za reljefnost, plastičnost otiska te eksperimentiranje s nizanjem dubinskih planova, vertikalnom perspektivom, ali i perspektivnim skraćenjima. Posebna su dionica grafika Zdenke Pozaić nepravilno obrađene drvorezne i linorezne matrice pomoću kojih dobiva maštovite teksture rahlih, crtičastih, transparentnih, odnosno punih, bojom zasićenih i jednoličnih nanosa materije. Upravo ta karakteristična transparentna slojevitost umjetničina grafičkog otiska, uz kombinacije vrlo specifičnih zasićenih, tercijarnih i komplementarnih tonova zamiješanih boja, grafički svijet Zdenke Pozaić uvjerljivo približava nepatvorenim ontološkim, kozmološkim i teološkim dimenzijama stvarnosti. Iva Körbler