Preskočite na glavni sadržaj

Boštjan Čadež / Autoportret

U četvrtak, 6. studenoga, s početkom u 20 sati, u Galeriji Drugo More u Rijeci, otvara se izložba multimedijalnog umjetnika Boštjana Čadeža pod nazivom ' Autoportret / Likovni svijet u računalnom kodu'.  Izložba ostaje otvorena do 22. studenoga.
vrijeme: 06.11.2014. 20,00
mjesto: Zagreb, Croatia
url: http://www.galerijaklovic.hr/
Novomedijska  instalacija 'Autoportret' u kojoj računalo uz pomoć ogledala, pisaljke i kodirane arduino naprave (koja pretvara računalni kod u mehaničko djelovanje), poput umjetnika, crta ono što opaža u svojem fizičkom okolišu. Računalo će svaki dan izgenerirati po jedan portret ili kroki (croquis) koji ćemo svaki sljedeći dan izložiti u galerijskom prostoru, kako bude nastajao.

Ovaj projekt naslanja se na staru umjetničku praksu slikanja autoportreta (uzmimo za primjer Van Gogha ili Rembrandta…) u kojoj je kroz ponavljanje motiva postajala jasnija veza između subjektiviteta slikara i umjetničkog medija kojim se on koristi.

Međutim, od 20. stoljeća nadalje ova praksa, iako jača, bitno mijenja ono što želi isticati, tj. ne teži se više isticanju umjetničkog stila, već se pokušava manipulirati načinom prezentacije. To nije dokaz narcisizma nego rezultat preokupacije vlastitim identitetom, svojstvene svakom pojedincu.

U 'Autoportretu' Boštjan pretvara ovaj umjetnički medij u alat kojeg je kodirao i s njim, na jedinstven način, hakirao svijet koji ga okružuje.
Na stolu u bijelom praznom prostoru nalazi se prijenosno računalo koje ima web kameru i gleda se u ogledalo. Računalo koristi arduino napravu pomoću koje su kodirana dva rotacijska motora u gornjem lijevom i desnom kutu štafelaja. Na ležaje motora prikopčan je zupčasti remen koji usmjerava pisaljku po slikarskoj površini. Digitalni kod nadograđen je tako da digitalni entiteti počinju raspoznavati fizički okoliš. Računalo tako počinje crtati kako vidi sebe i to ne predvidivim redoslijedom, nego malo s lijeva na desno pa odozgo prema dolje ovisno o trenutnoj odluci računala zbog koje se simultano događa kalkulacija, namještanje i prikaz vizije računala.
 
Time se otvara i pitanje autorstva – ukoliko je pri stvaranju koda Boštjan uvrstio nepredvidljivost kao jednu od odrednica, tada računalo nije samo izvršitelj matrice već stvara rad “po svojoj volji” i slika na način da se udaljuje od zadanog. Također, pokušaj da se viđeno pretvori u digitalno putem mehaničkog medija možemo promatrati kao neku vrstu inteligencije – umjetne inteligencije – određene impulzivnošću odnosno nepredvidljivošću računala. Pitamo se postoji li kreativan moment kod računala kojeg on pritom stvara makar greškom odnosno “glitchem”?
 
Boštjan Čadež multimedijalni je umjetnik rođen 1979. u Ljubljani. Studirao je industrijski dizajn na ALUO u Ljubljani gdje je dobio priznanje za posebna dostignuća u dizajnu. Istovremeno je bio aktivan na području grafita i ulične umjetnosti te je objavio tri kompilacije animacija na internet stranici tada popularnog audio preglednika Winamp. U svojim radovima vješto povezuje likovni svijet s računalnim, a osim softverskom umjetnošću, bavi se i VJ-ingom.