Preskočite na glavni sadržaj

Vedran Perkov u Galeriji SC

U zagrebačkoj Galeriji SC, u srijedu, 23. studenog s početkom u 20 sati, otvara se izložba 'Everything is Under Control', splitskog umjetnika Vedrana Perkova. Izložba ostaje otvorena do 3. prosinca.
vrijeme: 23.11.2011. 20,00
mjesto: Zagreb; SC, Galerija SC, Savska 25
url: http://www.sczg.unizg.hr
Don 't worry, everything is under control' Zlatna slova na crvenoj podlozi kao da još uvijek blješte sa glavnog zida Galerije i traže ponovno razmatranje i objašnjenje. To se negdje moralo ostvariti, a sada je prava  prilika za razrješenje situacije, za konačan obračun sa djelom te definiranje njegove pozicije. Sve što je ostalo nejasno, nedorečeno ili prikriveno ovdje treba razjasniti, izreći i pokazati. 

Natpis je sam po sebi zbunjujući i kontradiktoran; od bezazlenog i dobronamjernog do upozoravajućeg i zastrašujućeg. U istoj rečenici uključuje pojmove dvojnog  značenja; bezbrižnost, sloboda i zabava proturječni su pojmovima kontrole, nadzora i obaveze dok njihova povezanost istovremeno sugerira opuštenost i lakoću nad kojima nečija briga ulijeva povjerenje. Možda upravo kontrola osigurava bezbrižnost?

..Slučajnost i kontrola temeljni su pojmovi ove izložbe. Kroz pokušaj da se slučajnost kontrolira, Vedran započinje igru u kojoj na osnovi slučaja prati razvoj situacije te bilježi i objavljuje podatke. Radi se o igri u kojoj autor baca tri kockice, zapisuje dobivene kombinacije te ih nastavlja bacati dok ponovo ne dobije početnu kombinaciju. Statistički izračunava koliko je puta pojedina kombinacija dobivena, koliki je postotak pojedinog broja te izrađuje grafikone koji tu statistiku pokazuju. Po završetku izračuna ponovo baca kockice i ponavlja cijelu radnju.

U igri postoji ukupno pedeset i šest kombinacija, koje se nastoje što prije ostvariti, ali to se događa rijetko, uglavnom se realiziraju tek nakon brojnih pokušaja. Proces je dugotrajan, zamoran i iscrpljujući, zahtijeva koncentraciju, disciplinu i upornost. Autor prihvaća napor njegove realizacije te iskazuje posvećenost zadatku i spremnost na ponavljanje postupka unatoč neizvjesnosti njegova trajanja.

Proces ponavljanja i stalnog započinjanja iste radnje bez saznanja o vremenu i ishodu, otvara brojna pitanja o umjetničkom djelovanju i njegovom smislu, o ulozi i riziku bavljenja umjetnošću te angažmanu u radu, ustrajnosti i opstojnosti takvog načina razmišljanja, u vremenu nesklonom trajnosti. Motiv razmatranja je istraživanje procesa igre / stvaranja te uvođenje kontrole nad njom. Autor u ulozi istraživača / analitičara ili osebujnog znanstvenika / umjetnika, posvećenog  istraživanju / umjetnosti, marljivo i opsesivno prikuplja i proučava podatke te ispituje pravilnost, odnosno ritam njihovog pojavljivanja i ponavljanja te nužnost i redoslijed događanja. Postotak učestalosti podataka koji se ponavljaju te uspješnost realizacije pojedinih kombinacija daju temelj za objašnjenje sistema igre i kontrole njenih pravila..

U ovom radu Vedrana Perkova sve je objavljeno i predočeno, ništa nije prešućeno, zapisan je svaki pokušaj, pa i onaj neuspješan. Broj pokušaja odredio je količinu podataka, zabilježeno je baš sve. Autor na taj način radi svojevrsnu inventuru svog umjetničkog rada, zbraja i rezimira (ne)ostvareno te predočava činjenice i suočava se s rezultatom. Prije svega postavlja pitanja samom sebi i osvrće se na svoje djelovanje koje sada, u kontekstu respektabilne biografije, poznatog i priznatog imena i rada potvrđenog nagradama i priznanjima ima drugačije značenje. Svjestan svoje pozicije i njenog značaja u suvremenoj umjetnosti ostaje dosljedan sebi i ponovo ispituje mjerila i kvalitetu osobnog djelovanja. Provjera je to i kontrola vlastitog rada, u ovom slučaju kroz brojke i statistiku igre.  

Golema količina podataka i izračuna na izložbi je predočena u obliku isprinta, tabela i grafikona. Postav rada u Galeriji stvara ambijent kladionice / lutrije / burze u kojoj je traganje za dobitkom /uspjehom /zaradom i mogućnost njihovih ostvarenja gotovo pitanje opstanka. Iščekivanje i praćenje rezultata i izvješća u isto su vrijeme posao i način života.
Postavljanje igre u sistem ulaganja i trgovanja, odnosno useljenje umj. rada u sistem financijskog poslovanja te izvještavanja o njemu jedan je od aspekata ovog rada. Useljenje, kao opći princip i koncept  istoimene Vedranove izložbe u Galeriji Meštrović, iz svijeta umjetnosti u svijet moćnih korporacija, banaka i brokerskih društava, autorova je reakcija na funkcioniranje suvremenog društva u kojem dominaciju i kontrolu ima upravo financijski sektor. Sustav burze i pravila poslovanja banaka i korporativnih društava nalažu kontrolu i procjenu rizika poslovanja  te strategije ulaganja, koje su primjenjive i u drugim sferama života pa tako i u umjetnosti. Malo toga je prepušteno slučaju. Uglavnom, sve je pod kontrolom.
 
Everything is under control kao tvrdnja i kao naslov izložbe nakon iskustva ovog rada i dugogodišnjeg autorovog djelovanja, odbacuju bezbrižnost i slučajnost te utvrđuju dominaciju provjere i prevlast nadzora nad pojedincem, organizacijom, teritorijem, zajednicom.

Iskustvo zrelog razmišljanja i funkcioniranja današnjeg društva koje nalaže i provodi kontrolu u svim segmentima življenja; da bi se s jedne strane pridonijelo sigurnosti i zaštiti, a s druge dobilo uvid u osobno i tajno, okvir je koji je obilježio i Vedranov rad. Sistem pravila, određenost i kontrola neizbježni su u svijetu financija i u svijetu umjetnosti.