izložba

Marija Igaly: 'toMAgo'


vrijeme: 09.12.2019. - 05.01.2020.
mjesto: Mala dvorana Galerije Prica, Pučko otvoreno učilište Samobor, Trg Matice hrvatske 6

Otvorenje samostalne izložbe Marije Igaly, u organizaciji Galerije Prica, POU Samobor, održat će se u ponedjeljak, 9. prosinca 2019., u 19 sati. Izložba ostaje otvorena do 5. siječnja 2020.

MARIJA IGALY „toMAgo“

Cvijeće, kumulirana ljepota prirode često je inspiracija umjetnika. Velika raznolikost oblika slikarskom preobrazbom opredmećuje se u raskoši izgleda, sukladnih raznolikosti samih ishodišta, tako i brojnim načinima slikarske interpretacije. Od primjera realistične minucioznosti, do naznake pojedine vrste, ili slutnje samog pojma cvijeta. Krhke lati i tananost cvjetnih stabljika traže suptilnost provedbe adekvatne karakteru darovane ljepote.

Marija Igaly svojim osebujnim pristupom pošla je od konkretne tvarnosti cvijeta ubranog u prirodi, oblikujući ponuđenim i odabranim nova uprizorenja, motive izrasle na potki posebnosti cvjetnih odora i opčaranosti njihovom lavinom. U formi likovnih minijatura koncentrirala se na cvjetne priče, pretežno načinom figurativnih asocijacija. Maštovitošću je cvjetnim cjelinama ili fragmentima florealnog izgradila je poetične originalne kompozicije gdje cvijet ostaje cvijet, s torzom likovne vitalnosti, integrirane u nove mogućnosti iščitavanja.
Marija Igaly u komornim dimenzijama zadržala je čitkost prikaza, jasno prenijela ideju u djelima sinteze iskustva i kreativne začudnosti. Gradivni elementi su stvarni, s prirodnom bojom, strukturom (posebnim postupkom pripremljeni za sliku) i počinju "živjeti" u drugačijem sadržajnom kontekstu.
Marija Igaly je objektivno suženim kolorističkim rasponima, bližih tonskim nijansama s ponekim jačim kromatskim akcentom usuglašava i najsitnije sastavnice slike, dajući posebnu važnost samoj teksturi površine, njene epiderme i niti unutrašnjeg bogatstva. Sugerira i neznatnom reljefnošću oblika slojeve prostora i šarm svjetla i sjene.
Marija Igaly organičkim formama i klicama figurativnog donosi ugođajnost lirskog karaktera, te također u umjetnost dlana unosi i privlačnu notu paradoksa, jer se istovremeno otvara i svijet uzbudljivih mikro jezgri i membrana, ali i reprezentativnost veličajnog.

U redu likovne scene i odmjerenosti ritma i zapleti zagonetnog imaju svoje mjesto. Razložna ornamentalnost često daje okvir prikazima, s narječjima simpatičnih nasada, s uvijek istom lozinkom - branjenja živopisnosti ljepote. Čvrstoća oblika i njihova čednost srasli su u jedinstvu izgleda cvjetne putenosti, odora prirode oplemenjenih umjetnošću. S obratima u predvidljivom, s tihom orkestracijom upisanih silnica livada, vrtova, šumaraka. S ikonografijom dodirivanja intimnog i univerzalnog. Možda je i to bio razlog da se Marija Igaly odlučila za povećavanje formata originala putem svojevrsne grafike. Na taj način otkrivaju se i vjerojatno i nedovoljno vidljive partije, pomoć za bolje sagledavanje činjeničnog, pri čemu draž malenog unikata ne gubi na uvjerljivosti. Isto je isto, a opet drugačije, istog rodoslovlja spremnog za usporedbu.
Marija Igaly intrigantnom normom spoznavanja prirodi je dala novu širinu i dubinu.
Marija Igaly u velikom opusu kontinuiteta i kvalitete produbila je ideju da je u cvijetu sabran svemir, emocije i naša misao o ljepoti, u igri optike zemnog i imaginacije. - Stanko Špoljarić


(D.H.F., 06.12.2019)