Preskočite na glavni sadržaj

Virtualna izložba: Simbolika tvarnog u zbilji puta križa - Jubilarne 30. svečanosti Pasionske baštine

Na mrežnoj stranici www.mimara.hr do 20. travnja može se pogledati virtualna izložba „Simbolika tvarnog u zbilji puta križa“ – Jubilarne 30. svečanosti Pasionske baštine.
vrijeme: 20.03.2021.
url: http://www.mimara.hr/

SIMBOLIKA TVARNOG U POSTAJAMA PUTA KRIŽA

Na svečanostima “Pasionske baštine” nizom izložbi različitog karaktera (žiriranih, samostalnih, sadržajem upućenih na određeni segment golgotskog martirija) umjetnici su osebujnošću svojih poetika interpretirali motiv Kristovog spasiteljskog čina. Likovnim jezikom produbljivane su određene motivske cjeline unutar Križnoga puta i stvoren je zanimljiv pregled, dijalog brojnih poetika, načina sukladnih senzibilitetu pojedinca. Takove su izložbe bile “Ecce homo”, “Večere Gospodnje”, “Žena na križnom putu”, na kojima su slikari i kipari svojim djelima nalazili, i nudili odgovore na stvarnost i duhovnost križnog puta doživljenog kroz prizmu nekog motivskog koncepta.

Taj niz nastavlja ovogodišnja izložba Simbolika tvarnog u zbilji puta križa, no donekle drugačija, jer se iskazi toliko ne vežu uz ikonografiju odabranih postaja križnog puta već su poveznice razvijene unutar prividno manje važnih elemenata. Materijalima. Svojom znakovitošću ( radi se pretežno o platnu i drvetu) nadilaze doslovnost svojih taktilnih karakteristika te su integrirani, ali i suprotstavljeni figurativnom. Tjelesno u izranjenosti i u patnji nosi svjetlo vječnosti, a predmetno ako se dematerijalizacijom i priljubljuje uz duhovnost, podvrgnuto je prolaznosti I platno i drvo postaju manji ili veći dodatni orijentiri postaja Križnog puta, svojevrsni biljezi u opisu činjeničnog i ambijentalnog. Tako se platno pojavljuje u prikazu “Krista u skrletnom plaštu”, “Veronikinom rupcu”, u sceni “Baciše kocku za njegove haljine”, Kristovoj perizomi, razdrdosti hramske zavjese, torinskom platnu, tkanini prebačenom na ogoljelom, križu, povojima u praznom grobu poslije Kristovog Uskrsnuća, a drvo u Kristovoj trnovoj kruni, i dominanti, u drvu križa. To su tek osnovne situacije i stanja budući da se spomenuti materijali pojavljuju u prikazima i u proširenoj varijanti značenja. Ideja izložbe je u razumijevanju i osjećaju metaforičnosti, prelasku tvarnosti u zbilju Muke, i gdje je stvarnost i simboličnost oporosti znak upućenosti transcedentalnom. Materijali svojim posebnostima su karike u orkestraciji slijeda postaja, i sastavnice su potresnosti motiva. Dakako, jezgra svetosti je nenarušiva no relikvijarno predmetnog spaja se s krikom i meditacijom na Putu križa. Uraslo u mističnost i slutnju.

Četrdesetak afirmiranih umjetnika različitih generacija, od kojih mnogi imaju i kreativnu dionicu sakralne tematike, intrigantnim akcentuiranjem dali su nove nijanse sadržajnom, te u svojim različitostima poštuju i tradiciju i otvoreni su nekonvencionalnim rješenjima. Prisutni su autori vjerni realističnoj opisnosti i u gradnji likova i oblikovanju prostora, slikari kojima je bliža sloboda ekspresionističke forme, autori s oblicima bogate asocijativnosti, s davanjem predmetnom/ materijalu prizvuk sakralnog. Logično, na istom sadržajnom ishodištu izložbe su i ostvarenja apstraktne forme s pronicanjem da si u dokinuću svake literarnosti sluti misaonost sakralnog ozračja. I sama tekstura materijala jeka je višeznačnosti, s govorljivošću izražene patnje i drame.

Svi sudionici izložbe ljudskom i umjetničkom htijenjem, s tragom pobožnosti, motivima i obličjima tvarnog pristupili su inventivnošću i stvaralačkom zrelošću. (Stanko Špoljarić)

Koncepcija i autorski odabir: Stanko Špoljarić, Sanda Bajzek.

Online izložba


http://www.mimara.hr/


Ana Marija Botteri, "Veronikin rubac"
akril na platnu, 45 x 45 cm
©www.mimara.hr