Preskočite na glavni sadržaj

Filmske mutacije: XIV. Festival nevidljivog filma

U četvrtak, 25. veljače, u Art-kinu u Rijeci počinju četrnaeste Filmske mutacije: Festival nevidljivog filma kao dio završnih programa širokog programskog pravca 'Doba moći' u Art-kinu, u sklopu projekta Rijeka 2020 EPK. Mutacije najavljuju dolazak jednog od najintrigantnijih kartografa alžirskog filmskog i političkog teritorija Tariqa Teguije u riječko Art-kino i zatim od subote, 27. veljače, u zagrebačko kino Kinoteku gdje prikazuju kompletnu retrospektivu tog alžirskog topografa političke fikcije i program koji tematizira aktualni Krisis kao naslijeđe Markerove sove, dešifrirajući prisvojenu riječ Athene Noctua.
vrijeme: 25.02.2021.
mjesto: Rijeka / Zagreb
url: https://filmskemutacije.com/

Program Kino Krisis o aktualnom kinu krize / u krizi otvara se u Zagrebu i Rijeci, kao drugi, završni dio Filmskih mutacija u okviru filmskog 'Doba moći' u partnerstvu s Art-kinom i Muzejom moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci te kinom Kinoteka, klubom Booksa i Muzejom suvremene umjetnosti u Zagrebu. Program KRISISA zatim povezuje se i s cjelogodišnjom platformom Terestričke politike filma koja afirmira filmski land art i kritičke zone prostornog obrata u dobu katastrofe, istražujući nove politike rada za okolišne i udaljene sudionike. Za Kino Krisis prisvajaju Brechtov naslov za nenapisani tekst neobjavljenog časopisa Krisis und Kritik, koji su on i Benjamin pripremali s misliocima krize 1930. i 1931. u Berlinu, uoči njemačkog egzilskog kina. Pojam naslijeđene grčke riječi krisis (i krize u kontekstu svakodnevnih politika), trenutka u kojem su izvjesnosti suspendirane, stvari na kocki, vremena se doživljavaju kao kritična, a odluka je ubrzana, dešifriraju za različite dispozitive filma.
 
U fokusu kino programa je retrospektiva i prisutnost Tariqa Teguije u riječkom Art-kinu i zagrebačkom kinu Kinoteci, čija je politika prisutnosti filmom i tijelom dosljedna filmska i politička gesta. Što je filmska, a što politička fikcija u DOBA KRISISA? Kartografski trenutak koji je istaknuo Jacques Rancière u filmu Inland Tariqa Teguije, filmaša čija je ustrajna umjetnička politika potvrđivanja prisutnosti na kartografiji i u kolektivnoj memoriji alžirskog krisisa, proširen je i zategnut do ekstrema u Revoluciji Zanj, filmu otvorenja Filmskih mutacija.
 
Kustosi/ce ovogodišnjeg programa su Nicole Brenez, Tariq Teguija, The Otolith Group, Alexander Horwath, Branka Benčić, Kumjana Novakova, Miljenka Buljević i Tanja Vrvilo. Dva teksta Jacquesa Rancièrea posvećena filmskoj i političkoj fikciji filma Gabbla (Inland) i politikama topografa Tariqa Teguije te brehtijanskoj dijalektici Metamorfoza sove Chrisa Markera, usmjeravaju ovo izdanje Mutacija, kao i pitanje dobrodošlice filmskom autoru Tariqu Teguiji s kojim počinju kino programi u Art-kinu 25. i 26. veljače u Rijeci i od 27. veljače do 3. ožujka u zagrebačkom kinu Kinoteka, a koje je ujedno naslov njegova kratkog filma: Gdje si, Tariq Teguia?. U programima se ističe filmsko remek-djelo Gabbla (Inland) kojim Tariq Teguija iscrtava linije života uprkos bijegu, za kartu filmske sutrašnjice. Prije zagrebačkog prikazivanja filma, u utorak 02. ožujka autor će uz kratke filmove održati masterclass koji će voditi Tanja Vrvilo.
 
U programima Art-kina 25. i 26. veljače u Rijeci i kina Kinoteka od 27. veljače do 3. ožujka u Zagrebu ovaj festival politika filmskog kustostva prikazuje cjelokupnu retrospektivu Tariqa Teguije; zatim filmove Abela Ferrare, Paula Grivasa, Anne-Laure de Franssu, Alberta i Davida Mayslesa, Simone Bitton i Catherine Poitevin i druge.
 
Filmske mutacije započinju kao program za dva kina i dva grada, a zatim se programske aktivnosti šire na cjelogodišnju online platformu, liste za streaming i asamblaž, epizode simpozija u književnom klubu i suvremeno-umjetničkom muzeju za kameru i prijenos uživo te spomenik zapamćene televizije za muzejsku instalaciju. Svaki od tih pet heterogenih oblika zapamćenog filma ima specifični prostor izvedbe i trajanja, a pokreće ih sjećanje na simpozijsku TV seriju Chrisa Markera Nasljeđe Sove (L’Héritage de la Chouette, 1989.), 13 simpozija Athene Noctua, ili kako uloviti svijet u 13 starogrčkih preživjelih riječi izvučenih metodom slučaja.
 
Liste, ne programi, programatska je misao Alexandera Horwatha, jednog od najlucidnijih filmskih povjesničara i kustosa, stalnog suradnika Filmskih mutacija. On ističe da u ovom povijesnom trenutku i kontekstu streaminga i online gledanja –  pojam kustoskog programa za online gledatelje nema više smisla. Zbog toga, on radi liste ili filmske preporuke za razdoblje bez kina. Njegov programatski tekst i impresivna lista za aktualni i promjenjivi streaming filmskih poveznica otvara online program koji se odvija od 15. do 31. ožujka kao cjelogodišnji procesualan rad.
 
U klubu Booksa u Zagrebu 22. ožujka 2021. snima se epizoda simpozija za kameru s temom Krisis ili tijelo filma, koju vode Miljenka Buljević i Tanja Vrvilo s nizom umjetnika, teoretičara, kustosa i filozofa. Epizoda simpozija Krisis ili metamorfoze sove nastavlja se u Rijeci preuzimajući naslov teksta Jacquesa Rancièrea, uz simpozijsku izložbu instalacije The Otolith Group –  Inner Time Of Television.
 
Abel Ferrara je zabilježio vrhunac prošlogodišnjih Filmskih mutacija uoči krisisa i punu dvoranu Art-kina snimajući koncert svog filmskog benda, kao i snimanje ploče u Puli. Film Sportin’ Life, premijerno je prikazan na festivalu u Veneciji u rujnu prošle godine, a publika će ga moći vidjeti u sklopu ljetnih Filmskih mutacija koje se bave terestričkim politikama filma na specifičnim lokacijama, izvan kina.
 
Filmske mutacije: festival nevidljivog filma su projekt umjetničko-teorijskog festivala o politikama filmskog kustostva nakon stoljeća filma i promišljanju modusa prijenosa sustava slika, znanja i memorije filmskog dispozitiva u digitalnom dobu. Politika projekta je povezivanje beskompromisne inovativnosti povijesnih filmskih avangardi sa suvremenim umjetničkim i diskurzivnim praksama u različitim prikazivačkim i izvedbenim kontekstima. Projekt je pokrenula filmologinja i izvedbena umjetnica Tanja Vrvilo u Zagrebu 2007. godine na temelju esejističke korespondencije obavljene u filmsko-književnom časopisu Trafic koji je koncipirao Serge Daney, s autorima pisama Movie Mutations: Pisma neke djece nekoj djeci 1960-ih. Program KINO KRISIS o aktualnom kinu krize / u krizi odvija u Zagrebu i Rijeci, kao drugi, završni dio u okviru filmskog DOBA MOĆI – Rijeka EPK 2020., u partnerstvu s Art-kinom i Muzejom moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci te kinom Kinoteka, klubom Booksa i Muzejom suvremene umjetnosti u Zagrebu. Projekte umjetničke organizacije Film-protufilm podržali su Zaklada Kultura nova, Hrvatski audiovizualni centar, Ministarstvo kulture RH, Ured za kulturu Grada Zagreba i Language Barrier Productions.

Detaljan raspored i sve ostale informacije dostupne su na službenoj stranici Filmskih mutacija i na ovoj poveznici

Izvor: HAVC