Preskočite na glavni sadržaj

Otvorenja izmijenjenog postava izložbe Art / Rat / Tranzicija i samostalne izložbe Mateja Kneževića

U subotu, 5. rujna, u 20 sati, Muzej moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci bit će poprište dvaju događanja - otvorenja izmijenjenog postava izložbe Art / Rat / Tranzicija te otvorenja samostalne izložbe Matej Knežević: Case Report with Review.
vrijeme: 05.09.2020.
mjesto: Rijeka; MMSU, Krešimirova 26c
url: https://mmsu.hr/

Art / rat / tranzicija (1990. – 1991. – 2000. – 2010. – 2020. – 2021.) izložba je čije se izmjene u postavu i otvorenja odvijaju u fazama: 29. srpnja - 5. rujna - 29. rujna - 10. listopada. Autori koncepta, ravnatelj MMSU-a Slaven Tolj i kustos Branko Cerovac ovim radikalnim izložbenim projektom prezentiraju ključne momente, segmente, poetike, „medijalizacije“ i inovativne umjetničke prakse koje su se „prelamale“ i „križale“ na novijoj i suvremenoj riječkoj i hrvatskoj Art – sceni u posljednjih tridesetak godina. MMSU poziva građane da se pridruže novom otvorenju i razgledom otkriju koje ključne umjetničke trenutke obuhvaća izmjenjeni postav izložbe.
 
Samostalna izložba Matej Knežević: Case Report with Review
 
Profesionalni život Mateja Kneževića dijeli se između dvije struke, liječničke i umjetničke. Knežević je dakle vizualni umjetnik zaposlen u bolnici, a svoje umjetničke interese oblikuje promatranjem, bilježenjem i izvrtanjem svakodnevnice. Pretakanje tragova i derivata vlastite okoline u muzejsko-galerijski prostor mogli smo, između ostalog, pratiti u Kneževićevim ambijentima koji su se oslanjali na motiv obiteljskog zajedništva dnevne sobe (Uđite, ne morate se izuvati, 2017.), jutarnje kupaoničke rituale (Spekulativna jutra, 2018.), prostor bolničke čekaonice i sale (Neke visceralne stvari, 2019.)…
Izložba Case Report with Review novi je site-specific ambijent u kojem materijali i forme, točke susreta uporabnog i estetskog, porozna mjesta fizičkog i simboličkog prostora ostaju u umjetnikovom fokusu. Dugačkim muzejskim zidom proteže se mural – dijagram tijeka koji umjetnik gradi izolacijskom trakom i otisnutim riječima. Knežević dijagram tijeka kao sredstvo vizualnog posredovanja informacija preuzima iz znanosti, prenoseći u muzej oblike koje češće nalazi(mo) na stranicama znanstvene publikacije ili bolničkom zidu. Posjetitelj postaje odgonetač neobičnog grafičkog algoritma, uhvaćen u mrežu puteva koji vode do ispražnjenih kućica. Upute na spojevima dijelom su namjerno šaljive, dijelom preuzete iz znanstvenog žargona, a jezični pojačivači ostaju visjeti među ograđenim prazninama.

Prostornu instalaciju čine raznovrsne pregrade, labirint ready-made jedinica koje metodom „uputa izgubljenih u prijevodu“ posjetitelje istovremeno usmjerava i sputava. Posebna scenografija izložbenog prostora reminiscira dizajnerska rješenja i materijale koje nalazimo pri oblikovanju praktičnih, nužnih i često u prostoru nestalnih elemenata, a opet elemenata koji nesumnjivo estetski definiraju interijere. Bolnički paravani i muzejska postolja neki su od primjera.

Navigiranje informacijama i prostorom, novim značenjima koja se otkrivaju pri transferu oblika, metoda i materijala u novi kontekst, popraćeno je zvukovnom kulisom začinjenom specifičnom onomatopejom.

Razvijanje umjetničkih interesa Mateja Kneževića u kojoj medicinska tematika izravnije ulazi u njegov rad koincidira s trenutkom kada se bolnički markeri zbog pandemijske krize sve češće prelijevaju u sferu svakodnevnog. Ne želeći biti ciljano aktualan niti angažiran, Knežević kreira prostor u kojem ravnoteža između preglednog i nepreglednog i ozbiljnog i duhovitog ostaje za svakoga subjektivna.

Autor zvuka je Mladen Lovrić.