Preskočite na glavni sadržaj

Predstavljena knjiga Lade Čale Feldman 'Onkraj pozornice'

Knjiga teatrologinje Lade Čale Feldman "Onkraj pozornice", predstavljena u utorak u Zagrebu, inovativna je znanstvena knjiga o književnosti, teatru i filmu u kojoj autorica promišlja prividno nesumjerljive primjere te, izlazeći iz okvira umjetnosti u svakodnevnicu, pokazuje da je pozornica svugdje oko nas.
vrijeme: 04.02.2020.

Knjigu "Onkraj pozornice, Na raskrižju medija" objavio je nakladnik Disput, a promociju u Zagrebačkom kazalištu mladih (ZKM) vodio je novinar i književnik Srđan Sandić.

Urednik Josip Pandurić istaknuo je kako je to četvrta knjiga autorice Čale Feldman u izdanju Disputa, i jedna od onih za koju bez razmišljanja može reći da se izdvaja među 400-tinjak izdanja koje je taj nakladnik objavio u 20 godina svojega postojanja.

"U njoj je objavljeno 14 njezinih izvanredno promišljenih i domišljenih tekstova nastalih od 2011. do 2019., koji su bili objavljivani u znanstvenim časopisima, domaćim i inozemnim zbornicima, te su većinom imali neki svoj predživot na znanstvenim simpozijima i okruglim stolovima", rekao je Pandurić.

Ta su poglavlja u knjizi objavljena u proširenom izdanju, dok su druga izvorno pisana za ovu priliku, a njihovo objedinjavanje u knjižnom obliku daje svim poglavljima nov kontekst i novo značenje, te stvara koherentnu i inovativnu znanstvenu knjigu o književnosti, teatru i filmu.

Knjiga "Onkraj pozornice" obuhvaća analitičke studije proznih, dramskih i filmskih ostvarenja hrvatskih i stranih autora, pri čemu se koristi inovativna i interdisciplinarna metodologija. Radi se o djelu prekretničkom podjednako u tumačenju i aktualizaciji klasika poput Držića, Krleže, Begovića, Molièrea i Joycea, kao i u razumijevanju društvene suvremenosti kroz raspravu o recentnim kazališnim i filmskim adaptacijama.

Komparatistica Natka Badurina kazala je kako Čale Feldman "ima taj dar da vidi teatarsko, izvedbeno u najrazličitijim manifestacijama i oblicima, prije svega u okviru književnosti ali i izvan nje, u drugim umjetnostima kao što je film". "Ona zatim izlazi iz umjetničkog područja i vidi teatar u svakodnevnim prilikama, javnim situacijama koje imaju neki oblik javnog sučeljavanja, osobito u onima koji su u ovoj knjizi provodni motivi, a to su sudnica i predavaonica", rekla je Badurina.

"Druga njezina velika tema je san, oniričko, koje promatra kao pozornicu nesvjesnog, kao situaciju u kojoj sanjač promatra sebe kako djeluje po nečijem tuđem scenariju kao u kazališnoj situaciji", dodala je.

Treća velika tema je žensko, subverzija ženskog, žensko kroz feminističku kritiku.

Tomislav Brlek s Odsjeka za komparativnu književnost Filozofskog fakulteta u Zagrebu naglasio je kako se kroz analize kojima se autorica u knjizi bavi zapravo pokazuje da je njezin naslov na neki način "iznevjeren": "Pokazuje se da nema toga 'onkraj pozornice' - pozornica je svugdje, i u snu i u svakodnevnoj komunikaciji, u gestikulaciji, uopće u ponašanju u društvu", ocijenio je Brlek.

Posebno se osvrnuo na klasičnu petočinsku dramsku strukturu knjige. Tri središnja "čina" posvećena su novim čitanjima Krleže, analizama kazališnih i filmskih adaptacija književnih djela i filmskih biografija, te prepletanjima proze i kazališta. "Prolog" se bavi teorijskim pitanjima o odnosu dramskog i pripovjednog modusa, a "epilog" fenomenom glume i teškoćom njezinog zaustavljanja, opisivanja u jeziku.

Autorica je zahvalila svima koji su sudjelovali u realizaciji knjige te predstavljačima. Knjiga se "slagala" gotovo cijelo desetljeće, a nastajala je s jedne strane potaknuta neposrednim povodima - pozivima na simpozije i slično, dok je s druge strane slijedila njezin trajni interes za različite načine na koje se fikcija "raslojava i užljebljuje, sileći svoje likove, a katkat i tvorce i publiku, na metaleptičke preskoke ontoloških razina".

U tom je smislu i naslov namjerno dvosmislen. "On aludira na psihoanalitičku pozornicu, pozornicu sna, na nedohvatno 'iza', na činjenicu da dolazimo gledati predstave zapravo težeći segnuti 'iza', saznati što se događalo iza pozornice, kako se predstava pripremala, koje je značenje onoga što vidimo", pojasnila je Čale Feldman. S druge strane, ticalo se to 'onkraj' i seljenja u druge žanrove i medije, područja u kojima se može uočiti stanovita kazališnost, dodala je.

Lada Čale Feldman (1963.) redovita je profesorica i predstojnica Katedre za teatrologiju i dramatologiju Odsjeka za komparativnu književnost zagrebačkog Filozofskog fakulteta. Znanstvene radove objavljuje u zemlji i inozemstvu, izlaže na hrvatskim i međunarodnim skupovima s temama na presjecištu teatrologije, antropologije, književne teorije i feminističke kritike, autorica je prikaza knjiga i kazališnih kritika, a povremeno i prevoditeljica.

Dobitnica je triju nagrada, od kojih je jedna međunarodna. Urednica je i suurednica nekoliko zbornika, od kojih dva na engleskom jeziku, te autorica i koautorica knjiga "Teatar u teatru u hrvatskom teatru" (1997.),"Euridikini osvrti, o rodnim izvedbama u teoriji, folkloru, književnosti i kazalištu" (2001.), "Femina ludens" (2005.), "U kanonu, studije o dvojništvu" (2008., s Moranom Čale), "Uvod u feminističku kritiku" (2012., s Anom Tomljenović), te "U san nije vjerovati" (2012.). (Hina)