izložba

Izložba: OPAŽANJE / PERCEPTION u Dubrovniku


vrijeme: 29.06.2002. - 28.07.2002.

U subotu 29. lipnja 2002. u 21 sat u Umjetničkoj galeriji u Dubrovniku otvara se izložba OPAŽANJE / PERCEPTION na kojoj izlažu: ELEONORE BAK EUAN BURNET-SMITH LUDOVIC LIGNON TONI MEŠTROVIĆ PERE NOGUERA JEAN-LOUIS RAYNARD PAM SKELTON autor koncepcije: Jean de Breyne Izložba ostaje otvorena do 28. srpnja 2002.
OPAŽANJE / RECEPTION Opažanje, evo pojma koji okuplja sedmero umjetnika u izložbi ponuđenoj publici, ali koji također okuplja publiku ispred izloženih djela. Za mene, izložba i izbor umjetnika uvijek znači izazvati umjetnike na stvaranje u novoj situaciji, te izazvati kod publike mogućnost opažanja. Jer radi se o tome da publika, odnosno gledatelj doprinese djelima. Ovo je početak teksta Jean de Breynea - pjesnika i galerista, vlasnika Galerije lOllave i časopisa LOllave Preoccupations sa sjedištem u Lyonu - autora ove izložbe na kojoj je predstavio sedam međunarodnih autora. Sa svima njima Jean de Breyne je surađivao tijekom svoje galerističke prakse. Riječ je o umjetnicima iz različitih zemalja Europe, različitih generacija i poetičkih opredjeljenja, no svima im je zajednički aktivan i dinamičan odnos prema aspektima suvremene stvarnosti. Ukratko, riječ je o umjetnicima koji koriste suvremene medije, fotografiju, video, zvuk, ready made... kako bi kroz vlastitu optiku progovorili o problemima svijeta koji nas okružuje. Pam Skelton (Harrogate, Engleska, 1949.) primjerice, obilazi mjesta poput nekadašnjeg varšavskog geta, te u razgovoru s današnjim stanovnicima iz tog dijela Varšave istražuje tragove jednog tragičnog razdoblja ljudske povijesti. Slično čini i u mjestima drugih vrsta katastrofa poput one černobilske. Dotle Jean-Louis Raynard (Lyon, 1954) problematizira sasvim recentne društvene fenomene služeći se simbolima poput zastava europske zajednice ili tekstom koji evocira pokolj u Srebrenici. Pere Noguera (La Bisbal dEmporda, Španjolska, 1941), najstariji sudionik ove izložbe, između ostaloga, nastoji oblikovati "Pejzaž mjesta" koristeći lokalne novine, različite posude u koje stavlja rižu, a broj njenih zrna čini ekvivalent broju stanovnika Hrvatske. Pritom Noguera na sebi svojstven način ističe poeziju predmeta i tvari koja se prožima s nadgradnjom informacije i aluzije na društvene činjenice, posebice se fokusirajući na mjesto u kome se našao. Posebno tankoćutni radovi koji se obraćaju finim aspektima naših čula, djela su troje umjetnika: Eleonore Bak (Homburg, Njemačka 1959), Ludovic Lignon (Soissons, Francuska, 1966) i Toni Meštrović (Split, 1973), koji se pretežno bave zvukom kao prostornim fenomenom). Euan Burnet-Smith (Redrouth, Engleska, 1952), interaktivno se odnosi prema prostoru Galerije, implementirajući vlastite slike u zatečeni postav onih iz muzejske kolekcije. Svi ovi umjetnici, naglašavajući vlastitu budnost odnosno prisutnost u prostoru i vremenu, njegujući pažljiv odnos prema mjestu svoje aktualne akcije, izdašno opravdavaju naslov izložbe - Opažanje/Perception. No, autor izložbe inzistira i na ulogu promatrača, odnosno korisnika djela. Sam se pritom koristeći specifičnom okolnošću dodatnog značenja riječi, vezanog uz francuski jezik i podneblje, Jean de Breyne duhovito produbljuje relaciju: U francuskom jeziku, ustvari, Percepcija je ime javne službe i zgrade za ubiranje poreza u kojoj radi perceptor. Sviđa mi se ova ideja da muzej, ili mjesto izložbe, bude na trenutak mjesto gdje muškarci i žene nude neka od svojih čula - oko, uho, ili svoj duh. Sve do svijesti o osjetilnostima, o sadašnjosti i pamćenju. Sve do opažanja sebe samih, u svom fizičkom položaju ispred djela, i na mjestu izložbe - ovdje u prekrasnoj Galeriji u Dubrovniku, ponad Jadranskog mora. I zaključuje Jean de Breyne: Našli smo se u Galeriji. Predali smo se djelima. A ona su nas mogla promijeniti. Ili naprotiv, mi nećemo pokleknuti. Jasno je da upotrebljavam igru riječi. Prinijeli smo naš danak. Bili smo na poreznoj upravi.