Preskočite na glavni sadržaj

9. PSSST! Festival nijemog filma

9. PSSST! Festival nijemog filma
Ovogodišnje izdanje Festivala nijemog filma održavat će se u Centru za kulturu Trešnjevka od četvrtka, 5. studenog, do subote, 7. studenog, a projekcije počinju u 17, 19 i 21 sati. Ove godine posebno intrigantan, PSSST! predstavlja novu koncepciju posvećenu privlačnom, ali često traumatičnom odnosu filma i psihoanalize u klasicima ovoga žanra.
vrijeme: 05.11.2015. 17, 19 i 21 h
mjesto: Zagreb; Centar za kulturu Trešnjevka, Park Stara Trešnjevka 1
url: http://festivalnijemogfilma.com/

Najčešći motivi odabranih filmova tako će biti strah i tjeskoba, psihički rastrojeni likovi čiji se duševni život ekteriorizira, a gdje su lik u ogledalu i sjenka najočitije manifestacija alter-ega, zla u duši ili naprosto nesvjesnog te njihova psihoanaliza kroz film.

Festival otvaraju dva popularna nijema filmska serijala naracija sastavljenih od senzacionalističkih repertoara zločina i kazni, zamjena identiteta, bježanja i spašavanja i sl. o kojima je nešto više rekla članica programskog vijeća, filmologinja dr. sc. Janica Tomić.

Ove godine filmofili svijeta slave stoti rođendan serijala 'Vampiri' redatelja Louis Feuilladea te će povodom toga biti prikazane tri epizode ovoga kultnog djela. „Radnja serijala je prava senzacionalistička eksplozija atraktivnih zločina izvedenih hipnozom, otrovnom tintom, portabl topovima, plinom puštanim kroz ključanice, noćnim potjerama po pariškim krovovima i mnogočim drugim. Kao vodiči u mračnu stranu Pariza, potisnutog svijeta povezanog krvotokom skrivenih prostorija i tajnih prolaza, Vampiri su stvorili anarhičnu sliku buržujskog poretka koji je oduševljavao Buñuela i nadrealiste i utjecao na Langa i mnoge druge.“  

Kao posveta stogodišnjici kultnog serijala vizual 9. PSSST!-a posvećen je upravo Vampirima. „Glumica umjetničkog imena Musidora je stvorila ikonu europske kinematografije ulogom duhovite zločinke Irme Vep (anagram za „vampir“) koja paradira od glave do pete maskirana u pripijeni crni triko.“

O drugom serijalu koji će se prikazati na otvorenju Festivala dr. sc. Janica Tomić: „Francuska kinematografija od sredine 1910-ih izbacila je niz tzv. ciné-romans ili films à episodes, art-filmova u formi serijala. Među njima je i adaptacija romana Julesa Maryja u 10 epizoda Kuća tajni (1923.) redatelja Alexandre Volkoffa, jedna od rijetkih koja je preživjela kao serijal i kondenziranoj formi dugometražnog filma.“ Na PSSST!-u će se prikazati dvije epizode Kuće tajni, „svojevrsne europske nijemofilmske Dinastije čija reputacija prije svega leži u sjajnoj obiteljskoj drami uz standardne senzacionalističke motive sapunice.“

Petak započinje nijemi film Čarobnjak iz Oza iz 1925. godine nastao pod redateljskom palicom ikone nijemofilmske komedije Larry Semona, s mladim Oliver Hardyjem (budući Olio) u ulozi Limenog Drvosječe. Filmologinja dr. sc. Janica Tomić napominje: „film vrijedi pogledati na pozadini poznatijih inačica teksta jer pričom znatno odudara od klasika iz 1939., kao i romana Lymana Franka Bauma. Osim što ubacuje niz epizodnih likova i komičnih digresija, u tipičnom hommageu književnom predlošku, uvedena je i okvirna priča u kojoj starac čita djevojčici Baumovu knjigu. Kuriozitet, zaboravljen i potisnut na margine filmske povijesti, film će tipično opisivati kao „bizaran“, dobrim dijelom zbog pokušaja da spoji dva svijeta: zamršenu „literarnu“ naraciju i modernu filmsku formu slapsticka u koju ju je pokušao prevesti.

Nakon tribine „Opsesija, neuroza, psihoza: psihoanaliza i nijemi film“ na kojoj će sudjelovati  dr.sc. Nikica Gilić, dr.sc. Željka Matijašević i dr.sc. Janica Tomić, a koja će tematiku obraditi kroz analizu prikazanih filmova, gledat će se film Nepoznati (1927.) redatelja Tod Browninga proslavljenog filmovima Freaks i originalnim Draculom.  Član programskog vijeća, filmolog dr. sc. Nikica Gilić napominje da je ova bizarna cirkuska priča „jedna od najuspjelijih suradnji virtuoza glumačke transformacije Lona Chaneyja i najvažnijeg američkog redatelja strave Browninga, zasnovana na elementima filma strave, tipične nijemofilmske melodrame i kriminalističkog žanra. Temom, karakterizacijom i izgledom likova, kao i njihovim ponašanjem Browningov film se može smatrati i nasljednikom filmskog ekspresionizma, no od njega se izdvaja tzv. psihološkim realizmom i uvjerljivošću mračnih emocija i poriva junaka.“ Film je poznat i po svom morbidnom raspletu koji uključuje jedne od najnapetijih scena u nijemom horor filmu.

Festivalsku subotu otvara Praški student redatelja Stellan Ryea iz 1913. godine koji se smatra prvim sadržajno nezavisnim filmom. Dr. Nikica Gilić napominje: „ovaj njemački film rani je pripadnik žanra strave i prethodnik avangardnih, prvenstveno ekspresionističkih tendencija u začecima filmske umjetnosti u Njemačkoj. Film razrađuje takozvanu faustovsku temu koja izaziva vizualnu senzaciju efektom udvajanja junaka, koristeći mogućnosti filmskog trika za ostvarivanja jeze i osjećaja natprirodnog zbog kojih je film ušao u anale sedme umjetnosti i u psihoanalitičku te psihološku literaturu.“

Nakon proglašenja pobjednika, PSSST! je pripremio posebno iznenađenje! Prvi ozbiljan film o Freudovoj psihoanalitičkoj teoriji, Tajna jedne duše iz 1926. godine, rano je ostvarenje i uspješnica jednog od najznačajnijih redatelja njemačkog nijemog filma, G. W. Pabsta u kojemu glavnu ulogu tumaći Werner Krauss poznat po ulozi ekspresionističke ikone, dr. Caligarija. Juraj Kukoč, filmski arhivist i član programskog vijeća naglašava: „Pabst je zamislio film kao didaktičnu vizualnu slikovnicu kojom će ljudima na primjeru rješavanja jednog slučaja neuroze objasniti što je to psihoanaliza i kako ona funkcionira u praksi.  S obzirom da je ekspresionizam i nadrealizam u to doba još svjež i prisutan, on je bio idealan alat uz pomoć kojeg je Pabst kreirao vizualizacije pacijentovih snova. Međutim, cilj nije bio uroniti u podsvjesno i neobjašnjivo, već u drugom dijelu filma u dugoj sekvenci psihoanalitičke seanse objasniti sve tajnovite motive pacijentovih snova“.

„Svi filmovi dobit će posebnu zvučnu kulisu tijekom projekcija zahvaljujući glazbenoj pratnji naših iskusnih glazbenih suradnika koji će svojim glazbenim interpretacijama dočarati bogatstvo i raznolikost stvaralačke snage, imaginacije i inspiracije koje se isprepleću u interakciji vizualnog i glazbenog izričaja, što je ujedno i posebnost ovog festivala“, napominje članica selekcijske komisije filmologinja dr. sc. Etami Borjan. Ovogodišnji su muzičari na PSSST!-u naš prokušani majstor klavira Vitomir Ivanjek, prošlogodišnja senzacija Sunrise Sessions gitarista Ivana Kapeca i Light Work.