Preskočite na glavni sadržaj

Žarko Beker - Retrospektiva

Žarko Beker - Retrospektiva
Retrospektivna izložba Žarka Bekera (Zagreb , 1936. – 2012.), crtača i scenarista stripova, dizajnera i ilustratora otvara se 9. lipnja, u 19 sati, u Galeriji Klovićevi dvori, a ostaje otvorena do 26. srpnja.
vrijeme: 09.06.2015. 19,00
mjesto: Zagreb; Galerija Klovićevi Dvori, Jezuitski trg 4
url: http://gkd.hr
Žarko Beker rodio se 1936. godine u Zagrebu. Predstavio se debitantski svijetu devete umjetnosti (stripa) kao petnaestogodišnjak u dječjem listu „Pionir“, a profesionalno se bavio stripom između 1957. i 1966. Osnovni elementi istraživanja njegova opusa vezani su uz: omladinski tjednik „Plavi vjesnik“ (popularni „Plavac“) kada je sudjelovao u radu tadašnje redakcije i bio jednim od „zaštitnih znakova“ važnoga razdoblja izlaženja tjednika; povijesni strip „Zaviša“ (za čije je sve četiri epizode scenarij napisao Zvonimir Furtinger); kao i tinejdžersko-pustolovni serijal „Neven, Koraljka i Bobo“ (scenarist Rudi Aljinović). Navodimo u ovoj prigodi samo najpopularnija njegova ostvarenja, iako je ostao zapamćen i strukovno vrednovan po „Demonji“, „Mak Makiću“, „Špiljku“, i „Bint el Hadriju“. Kada je iz „Večernjeg vjesnika“ promijenio poslodavca angažmanom u „Plavome vjesniku“, kao ilustrator postao je i članom redakcije (što je ostao do 1966., a urednici su bili: Mla¬den Bjažić, Antun Patik, Nenad Brixy), te mu je pripala važna uloga – natječaji za crtače, „škola” stripa i sl. u pozicioniranju tjednika kao najvažnijeg strip-lista poslije 1945. godine.

Zahvaljujući ljubaznoj, stručnoj i profesionalnoj suradnji s njegovim nasljednicama - Koraljkom Beker Jalušić i Jankom Carev, pripremili smo izbor najboljih i sačuvanih djela iz obiteljske ostavštine.

U ovome pripremnome trenutku izabrano je više od tri stotine radova razvrstanih po temama i originalima: crtežima, ilustracijama, koloriranim i crno-bijelim stripovima, te prijedlozima za dizajnerska rješenja pojedinačnih proizvoda („Badela“, „Francka“, „Kraša“, „Zagrebačke banke“) i drugih naručitelja. Žarko je uspješno izrađivao i naslovnice knjiga i časopisa, međutim, najveća ljubav i strast crtača koju je uspješno prenosio mlađima, bili su stripovi koje je sredinom devedesetih godina prošlog stoljeća objavljivao u „TNT-u“, „Nacionalu“, „Smibu“, „Modroj lasti“, „Slobodnoj Dalmaciji“, „Vjesniku“, „Večernjem listu“ i „Fokusu“. Spomenutu strast i crtačku rutinu izgradio je kao gimnazijalac (crteži koje je objavljivao u „Aero modelaru“ do ovoga trenutka bili su potpuno nepoznati javnosti). Upisao je i  studij arhitekture, a istodobno radio u „Zagreb-filmu” kao animator.

Prvi veći strip (više tabli, opsežniji scenarij) objavio je za njemačkog nakladnika Rolfa Kauku (agencijski strip „Fix & Fox“), poslije i novijem dnevnom listu „Večernji vjesnik“. Bila je to adaptacija  romana Ericha Kästnera „Hrabri razred profesora Justusa“ (u istome listu zaposlio se na radnome mjestu ilustratora).

Moglo bi se doista reći da je Žarko Beker, „purger” s tri-stoljetnom obiteljskom tradicijom jedna od najvećih dragocjenosti hrvatske strip-umjetnosti šezdesetih godina, a je li šteta što je u drugoj polovici istog desetljeća napustio strip te se posvetio grafičkom dizajnu, u kojem će također ostvariti  vrhunske standarde, pokazat će ova valorizacijska retrospektiva. Činjenica je da će „Vjesnikovu agenciju za marketing” upravo on pozicionirati u jednu od vodećih marketinških agencija u tadašnjoj državi i na širim geografskim prostorima.
Žarko Beker zaslužio je niz nagrada i priznanja, uključujući i nagradu za životno djelo, koju je dobio 1999. na „Salonu hrvatskog stripa“ u Vinkovcima. Preminuo je 2012. ne dočekavši valorizacijsku retrospektivu.