Preskočite na glavni sadržaj

Druga strana groznice subotnje večeri

Multigalerijski projekt 'Druga strana groznice subotnje večeri (Socijalistička disco kultura 1977-1983)' otvara se u Kuli Lotrščak, u subotu, 30. svibnja, u 20 sati. Izložba ostaje otvorena do 19. lipnja.
vrijeme: 30.05.2015. 20,00
mjesto: Zagreb; Kula Lotrščak, Strossmayerovo šetalište 9
url: http://gkd.hr
Nimalo slučajno, otvorenje je zakazano baš za subotu, ključni dan tjednog izlaska klupske kulture i dan kojega je ovjekovječila internacionalna disco-groznica sedamdesetih. Jugoslavija i socijalistički poredak, već uronjeni u utjecaje Zapada i omekšani baršunastim i mekanim granicama strogih carinika, odgovorila je s malim zakašnjenjem na izazove glazbenog stila koji je utjecao na sve pore socijalističkog društva. Dokinuo je koncept plesnjaka i uveo clubbing, otvorio senzualne čakre spolnosti žena i seksualnih manjina, ravnopravno uključio društvene i etničke margine u cjelonoćni plesni ritual, te samosvojnim poimanjem kiča i campa uspostavio svoj specifičan vizualni jezik.

Tko je kriv za razvoj disca u Jugoslaviji, tog neistraženog fenomena kojega su prezirali oponenti iz tabora kontra-kulture? Zašto se disco smatrao reakcionarnim i zbog čega je njegovo oživljavanje danas važno? Jesmo li 70-ih bili prebrzi i odveć površni u osudi glazbenog stila koji je za svoje izvođače u jednome trenutku postao lakoglazbeni, komercijalni teret? Ovaj kulturni i glazbeni izričaj ujedno je i jedini koji je izazvao doslovne lomače s masovnom paleži ploča, dok se u bivšoj nam državi nesretno vezao uz riječ šund. U Kuli Lotrščak mapiramo presudne utjecaje, događaje i izvođače koji su importirali disco u podražaja željno tijelo samoupravnog socijalizma. Kako su Boney M u Zagrebu ostali bez kostima, zbog čega je Amanda Lear iskakala iz tigrovih ralja u Lisinskom i je li John Travolta mogao i pomisliti kako će od njegovog prezimena nastati travoltizmi, travoltijade i travoltolozi.

Priča se nastavlja 1. srpnja u Galeriji Hrvatskog društva dizajnera (HDD) s novim fokusom na vizualni jezik disca, simbole plesnog hedonizma i tipografije erotiziranih tijela u omotima glazbenih disco izdanja. U program su uključena Q&A okupljanja i razgovori, te najava posebnog vinilnog LP izdanja kao arhiva socijalističke disco kulture. Kustos postava u Kuli Lotrščak i Galeriji HDD je Željko Luketić, koautor izdanja „Electronic Jugoton – Synthetic Music From Yugoslavia 1964-1989“, te autor ploča „Ex Yu Electronica III – Diktatura, Humor, Agresija“ (Subkulturni Azil, 2012.) i 'Synth Yugoslavia' (Dark Entries, 2015.).