Preskočite na glavni sadržaj

Trešnjevka u kvadratu

U sklopu programa ZGrabi dan, u Galeriji Modulor, u petak, 25. svibnja, u 19 sati, otvara se izložba fotografija Jadrana Bobana pod nazivom 'Trešnjevka u kvadratu'. Istovremeno će se predstaviti projekt 'Res Urbanae' Udruge za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja'.
vrijeme: 25.05.2012. 19,00
url: http://www.cekate.hr
Fotografije Trešnjevke Jadrana Bobana, baš sada, u ovome vremenu i trenutku, svakako su mali trijumf. Ako je ključno nastojanje najboljih umjetnika kod nas, a u sjeni događaja protekle dvije decenije –  borba za sjećanje – osobno, kulturno, ideološko – i borba protiv zaborava, onda je Jadran Boban, na ovakvoj mikrorazini, na mikrogeografiji, uspio to ostvariti. Boreći se za ovo svojim radom - duhovito, gorko, bolno - u tome je etičkom procesu ustanovio i istinski osobnu poetiku. Njen možda najbitniji dio jest što uspijeva estetizirati nešto od čega to više nitko nije očekivao. Štoviše, fiksirao je neočekivanu ljepotu jednog svijeta - bez ironičnog odmaka.

To je estetika puna melankolije, dakako: autorovo briljantno oko svjedoči najrjeđoj osobini umjetnika danas – osjećajnosti i osjetljivosti, suživljavanju i solidarnosti.

U isto vrijeme, reference i podsjećanja koje u tragovima isplivavaju, govore o naročitoj kulturnoj i historijskoj pismenosti i erudiciji. U jednoj ilustraciji ovih fotografija, Jadran Boban stavio je citat blues-pjevača Roberta Johnsona, onaj o Raskrižju (i prodaji duše vragu, naravno, jer i o tome se ovdje radi i na to autor podsjeća stalno!). Taj motiv učinio mi se prvo nekako neprispodoban, apstraktan. Ali nije tako. Naprotiv: kad se bolje pogleda, s ovih, tako naših, tako zagrebačkih fotografija, otkrivaju se ponešto neočekivano dijelovi estetike sasvim američke – uhvaćene površine, grube, hrapave, nespretno izglađene lak-farbom, davno ofarbane u crveno, hrđavo, pa opet zagasito crveno, smeđe i zeleno, sve poprskano bojama i začepljeno kartonom, katranom i erodirajućim željezom – svijet trešnjevački doima se najednom upravo rauschenbergovski.

Melankolija popodneva pod suncem pak, samoća i praznina ulica i pročelja, anonimni ulazi i porte, život koji se nekada odvijao, milijun naslućenih a neizgovorenih priča, duhova ljudi (koji se ne vide) i povijesti – ima nešto direktno hopperovsko u svemu tome. Oboje impliciraju ono što uspijeva samo najrjeđim umjetnicima: biti moralan i misliti estetski – jedno je i nedvojivo. Đorđe Matić

res urbanae je društvena platforma kojom se propituju pojmovi zajedništva, zajedničkih dobara, te postojećih i alternativnih struktura i oblika upravljanja prostornim, društvenim i kulturnim resursima u lokalnim zajednicama.

U suradnji sa Centrom za kulturu Trešnjevka, a u okviru autorske izložbe Jadrana Bobana Trešnjevka u kvadratu,  res urbanae predstaviti će problem zapuštenih i devastiranih uličnih lokala na razini grada Zagreba, kroz tri velike ulice na kojima je taj problem najuočljiviji: Ilica, Maksimirska, Tratinska. res urbanae dugoročni je projekt Udruge za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja u suradnji i uz podršku Zaklade Heinrich Böll.