Preskočite na glavni sadržaj

Patrizia Dona & Mladen Stilinović - Ploha/površina

Od 20. do 27. prosinca, na javnim mjestima Zagreba (Heinzelova i Držićeva ulica), u mediju umjetničkog rada – billboard, predstavljaju se radovi umjetnika Mladena Stilinovića i Patrizie Donà. Radovi su dio projekta u sklopu serijala Ploha/površina (Plane/surface). Kustos izložbe je Silva Kalčić.
vrijeme: 20.12.2011.
mjesto: Zagreb; Hainzelova / Držićeva
Ploha/površina (Plane/Surface), izložbeni serijal 2008. – 2011.  Medij umjetničkog rada – billboard standardno oglasno mjesto u javnom prostoru Zagreba je ujedno svojevrsna tema izložbe.
 
Mladen Stilinović, Materijalna vrijednost lijenosti, 2011.


Istodobno s dodjelom Nagrade za životno djelo HDLU-a, izložba na billboardu Mladena Stilinovića podsjeća nas na poslovicu o dragocjenosti vremena te priziva marketinške poruke u kojima se oglašivač samoograničava na nuđenje stvari koje se mogu kupiti novcem. Karl Marx je davno, suprotno uvriježenom mišljenju uočio, kao paradoksalnu, činjenicu da većina ljudi koji gladuju na svijetu –  nisu lijeni.

Izložba je svojevrstan nastavak Pohvale lijenosti prvi put pročitane u galeriji Opus Operandi, Gent, 2.5.1993. gdje Stilinović zaključuje: 'Umjetnici Zapada nisu lijeni i zato više nisu umjetnici, već proizvođači nečega…' 'Materijalna vrijednost lijenosti' tako se nadovezuje na pitanje 'materijalne vrijednosti umjetnosti': osim što je B. Groys davno konstatirao da su umjetnici pioniri marketinga, jer prodaju nešto za čime ne postoji stvarna potreba (a J. Beuys da Kunst=Kapital), napisi (knjige, monografije, časopisi...) o umjetnosti te izložbe zapravo podupiru sustav umjetničkog tržišta. Veličajući pojedine umjetnike, likovni kritičari i teoretičari nehotice podižu vrijednost ulaganja privatnih kolekcionara i muzejskih institucija.

Lokacija: Heinzelova, razdijelni zeleni pojas – sjeverno od Nove Branimirove do Zvonimirove ulice
 
Patrizia Donà, Bez naziva, 2011.

U umjetničko-dizajnerskoj praksi Patrizie Donà rad pod nazivom 'Hommage à Remington' zasigurno zauzima posebno mjesto, proizašao iz fascinacije visoko estetiziranim i kompleksnim mehaničkim objektom. Ime Remington odnosi se na jedan od najstarijih brendova pisaćih strojeva, a datira iz 1874. godine.

Pisaći stroj, čiji su dijelovi redizajnirani i prenamijenjeni u (ne)nosive modne dodatke, za projekt Ploha/Površina vraćena je u svoj izvorni kontekst. Trodimenzionalna forma tipkovnice uplošnjena je i svedena na dvodimenzionalni medij reklame – billboarda. Uobičajeni sadržaj tipkovnice izbrisan je, a na mjesto slova, brojiki i interpunkcijskih znakova ispisana je imperativna poruka..

...citat iz djela magičnog realizma Memoria de mis putas tristes/Sjećanje na moje tužne kurve G. G. Marqueza iz 2004. Lokacija: Držićeva – kod Branimirove („Plinara”)          
 
Autorica tj. kustosica serijala Ploha/površina (Plane/Surface) je Silva Kalčić. Serijal su omogućili Gradski ured za kulturu Grada Zagreba i Gradski ured za prostorno uređenje i graditeljstvo. Prvi dio serijala Ploha/Površina (Plane/Surface) izveden je u suradnji sa Studentskim centrom Zagreb na lokaciji SC, Savska 25. U njemu su sudjelovali umjetnici Darko Fritz, Vlasta Delimar, Sandro Đukić, Igor Grubić, Vlado Martek, Predrag Dubravčić, Sofia Silvia Potočki i japanska fotografkinja Ikuko Maeda.
Dimenzije billboarda su 4 x 3 m.

U izvedbi plakata Patrizie Donà korištena je, aproprijacijom vizualnog jezika marketinga tj. uobičajenih propagandnih strategija obraćanja konzumentima u javnom prostoru, intenzivna topla boja, u simboličkom značenju invanzivna-agresivna, podcrtavajući velika slova naredbene rečenice u simbolici vikanja. Slično tome najavljujem korištenje marketinške strategije sublimnog reklamiranja (pojavi se nepotpuna ili nejasna reklama, a potom se u seriji oglasa slika poput slagalice dopunjuje do potpune čitljivosti ili se reklamna poruka postupno pojašnjuje – kako bi potrošači nastavili, ili započeli činiti ono na što ih reklama navodi), koje sugerira otkrivanje polazišne 'nađene' fotografije u prethodnom radu-izložbi na billboardu S. Vujičića. Silva Kalčić