iz perspektive

Rad u predahu i insipiracija u novom prostoru


vrijeme: 10.01.2014.

Edi Matić, pisac i član udruge Kurs iz Splita, za Culturenet piše o svojim iskustvima i najboljim praksama u organizaciji umjetničkih rezidencija.

Umjetničke rezidencije su način na koji se društvo (kroz državne, gradske ili donatorske budžete) brine o opstanku i razvoju suvremene umjetnosti i kulture. Artists in residence je općeniti naziv jednog od popularnih programa financiranja umjetnika s višestrukim efektom. U većini slučajeva su organizirane na način da domaćin osigurava smještaj, troškove boravka i putne troškove gostujućeg umjetnika, omogućava mu uvjete za rad i javna predstavljanja, a umjetnici se biraju na osnovu natječaja ili direktnog poziva.

 
Što domaćin dobiva?
 
Iako se u praksi događa da iza gostujućeg umjetnika ostaju njegova djela u trajnom vlasništvu domaćina, bilo da se radi o izrađenoj skulpturi, intervenciji u prostoru, slikama, fotografijama…, površnim se promatranjem kod ovog oblika financiranja ne vidi direktna i trenutna korist (što često prati umjetnost). Ipak, grad s organiziranom umjetničkom rezidencijom iz mjeseca u mjesec (ili drugačijim ritmom), ovakvim projektima svoju kulturnu ponudu čini šarolikom i bogatijom, čime utječe i na vlastiti kulturni razvoj. Pored toga, duži boravak stranog umjetnika i predstavljanje njegovog rada, djeluju stimulativno na domaću scenu i potiču moguće suradnje, što je praksa jednako pokazala. Kontakti neminovno donose  prilike domaćim umjetnicima za slična gostovanja, naročito ako se stvore mogućnosti suradnje i budućih zajedničkih projekata.
 
Kada gradske vlasti financiraju, npr.  program Writers in residence,  mogu se nadati i da će boravak pisca proizvesti jednu novu „Smrt u …“ ili „Mostovi okruga …“,  koje bi iz svjetskih knjižnica i knjižara pozivale sljedeće naraštaje čitatelja u grad predstavljen kroz popularnu knjigu - kao atraktivnu destinaciju kulturnog turizma. U tom slučaju je isplativost budžetskih ulaganja u projekt  nedvojbena. Naravno, ne treba se zanositi ovom, realno malenom vjerojatnošću ali može poslužiti kao dobar argument za uvjeravanje gradskih vlasti na podržavanje projekta.
 
U svakom slučaju i bez svjetskih bestsellera s imenom grada u naslovu, gostujući pisci ostavljaju dovoljno traga o mjestu u kojem su boravili, jer pored ukoričenih izdanja proze ili poezije, koji se iščekuju kao finalni spisateljski proizvodi nakon rezidencije, autori svoje tekstove često objavljuju i u novinama, časopisima ili internetskim portalima, ta na taj način postaju najbolji ambasadori kulture zemlje u kojoj su boravili na rezidencijalnom programu.
 
Kao i svako drugo gostovanje stranih umjetnika, Artist in residence / Writers in residence ima važnu ulogu u procesu međusobnog upoznavanja nacionalnih kultura kroz suvremena kreativna kretanja, što pomaže boljem razumijevanju i nadilaženju predrasuda.
 
Što umjetnik dobiva?
 
Rezidencijalni programi piscima omogućavaju upoznavanje grada i domaće kulturne scene, ali i one svakodnevnice koja je kreativcima siguran izvor inspiracije, bilo da je prenose dokumentarno, ili je fragmentalno ugrađuju u svoje fikcije, kombinirajući je s drugim iskustvima. Kako program stipendija ne može uvjetovati produktivnost i količinski određivati kreativnost, od gostujucih se pisaca ne traže radovi na uvid, ali je uobičajeno da ostave pisani trag o svom boravku u nekoj od formi koju odaberu.
 
Upoznao sam autore koji su opisivali svoja sudjelovanja u nekim rezidencijalnim programima, u kojima nisu niti jednog slova napisali tijekom boravka. Dane su provodili u šetnji gradom, okolicom, družeći se s novostečenim poznanicima i kolegama, susjedima i prolaznicima, polagano upijali atmosferu, promatrali skrivene detalje i gradili svoju sliku o prostoru u kojem se nalaze.  Akumulirani dojmovi su isplivali na površinu nekoliko mjeseci kasnije i rezultirali sjajnim tekstovima, pričama, dijelovima romana. Drugi su se posvetili svojim radovima i napokon izmorili svoje tipkovnice, koristeći priliku izmicanja iz svakodnevne rutine, stresova, obiteljskih i radnih obaveza.
 
Ne treba smetnuti s uma da su mnogima od njih pokriveni troškovi putovanja, plaćeni boravak, osigurani uvjeti rada i stanovanja, često više nego što umjetnošću mogu osigurati u svojim sredinama, pa su rezidencije (naročito one u bogatijim zemljama), za njih primamljive i s aspekta egzistencije, makar i kratkoročno. Osigurano vrijeme i prostor, koje gostujući umjetnik može  upotrijebiti isključivo za sebe i svoj rad, u svakom slučaju djeluju stimulativno i snažno utječu na kreativnost i produktivnost, tijekom rezidencije ili nakon nje, pa je baš ono jedan od najvažnijih čimbenika ovakvih programa.
 
Različiti koncepti rezidencijalnih programa
 
Razni Artists in residence programi po cijelom svijetu, pokrivaju sve vrste umjetnosti, od konceptualnih ili vizualnih, pa  spisateljskih ili informatičkih. Pored temeljnih zajedničkih odrednica kojima se realizira ideja ovakvih stipendija, programi su koncipirani na različite načine u ovisnosti o željama, interesima i mogućnostima organizatora.
 
Negdje su to kolonije koje ugošćavaju više umjetnika na kraće ili duže periode s ciljem interaktivnog stvaranja i međusobnih suradnji, kao npr. kiparska kolonija Terra u Kikindi. Jednom godišnje organizatori pozivaju desetak kipara u prostor stare tvornice crjepova, koji za vrijeme mjesečnog boravka imaju priliku izrađivati velike skulpture u terakoti. Umjetnici ostavljaju u izložbenom prostoru svoje velike izrađene radove, čime Kikinda dobiva jedinstvenu stalnu izložbu suvremene umjetničke prakse.

Atelje Terra, preuzeto s Terra.rs































Stuttgartski rezidencijalni program Schloss Solitude ugošćuje po 45 raznovrsnih umjetnika na tromjesečnim stipendijama tijekom cijele godine. Osnovni spiritus movens ovog programa je interakcija između stipendista i moguće buduće suradnje. Da li će se to dogoditi u spoju glazbe i fotografije, poezije i mode, ili neverbalnog teatra i kiparstva – stvar je slučaja i okolnosti, ali je program Artists in residence platforma koja to u ovom slučaju omogućava i što voditelji ističu kao svoj doprinos razvoju umjetničkog stvaralaštva.
 
Raznovrsni koncepti rezidencijalnih programa, od kratkih u zajedničkim kolonijama, preko individualnih višemjesečnih i  mjesečnih - kao najučestalijih, pa do onih godišnjih, nude šaroliku ponudu umjetnicima na izbor, u ovisnosti o njihovom vremenu, mogućnostima ili afinitetima.
 
Zainteresirani za Artists in residence mogu pretragom interneta (uz poznavanje, uglavnom engleskog jezika), relativno lako pronaći desetke ponuđenih programa i njihovih uvjeta za prijavu. Pri odabiru se treba upoznati s detaljima i uvjetima koje pojedina mjesta nude, jer nisu sve rezidencije jednako organizirane, niti mogu imati iste mogućnosti, počevši od klimatskih uvjeta, preko jezika, okruženja, standarda, smještaja i sl.
 
Za popularnost rezidencijalnih programa, kao i za težnju grada (države), domaćina za podizanjem razine kulturne scene, važno je privući ugledna imena, poznate međunarodne umjetnike, ali nužna je i dodatna otvorenost, tj. pružanje jednakih mogućnosti i neafirmiranima, čime se podupire onaj dio kulturne scene u izgradnji. Nekim je programima ovaj pristup jedno od glavnih načela, a praksa pokazuje ispravnost odluke, jer je veliki broj nekadašnjih početnika, danas bitan dio kreativne scene, nakon što su bili u prilici svoje talente i naobrazbu nadograđivati rezidencijalnim iskustvima.
 
Mijenjanje mjesta boravka umjetniku donosi mnoge mogućnosti, npr. za pisca, koji je u stalnoj potrazi za novim iskustvima, bilo da ih komparira s univerzalnim ili nadogradjuje lokalna s globalnim, takvo je izmiještanje dragocjeno. Vizualnim umjetnicima, skulpturistima, arhitektima, dizajnerima donosi nove vidike, drugačiju svjetlost, motive, prostore i okruženja, a i ostali iz šarolikog zbora kreativaca pronaći će inspirativne trenutke za tekuća ili buduća djela, utjecati na vlastiti razvoj ili se predstaviti drugačijoj javnosti od svoje uobičajene.

Pisci i prevoditelji na rezidenciji u Splitu
 
Prvi hrvatski program Artist in residence koji kontinuirano organizira boravak umjetnika pokrenut je 2009. g. od strane Udruge Kurs iz Splita. Međunarodna mreža Traduki osigurala je sredstva za stipendije pisaca i prevoditelja, koji su u začetku programa boravili u iznajmljenim stanovima. Zahvaljujući dobroj suradnji s Odsjekom za kulturu, Grad Split je prepoznao vrijednost ovog projekta i po povlaštenom najmu dodijelio Udruzi jedan gradski stambeni prostor na korištenje, što znatno umanjuje ukupne  troškove, ali i pokazuje svim partnerima spremnost Grada da sudjeluje u projektu, čijem je ugledu znatno doprinijelo i visoko pokroviteljstvo predsjednika RH.
 

Uvjeti za prijavu na ovu stipendiju, koja je najvećim dijelom fokusirana na spisatelje i prevoditelje, slični su kao i kod drugih rezidencijalnih programa. Kandidati se biraju po raznim kriterijima - objavljena djela, prijevodi, aktivnost, planovi rada. Naravno, prijavljenih s traženom dokumentacijom,  ima uvijek mnogostruko više od mogućih termina, pa se kandidati ponekad pitaju - zašto su odbijeni, a objašnjenje je da u stvari nema odbijenih. Priliku za izbor dobivaju jednako neafirmirani i nepoznati, zbog svojih potencijala ili potreba, kao i oni poznatiji i etablirani autori čija je djela važno predstaviti splitskoj publici.
 
Splitski Artist in residence, koji je do sada ugostio četrdesetak pisaca, prevoditelja i vizualnih umjetnika, prvi je u nizu Traduki mreže rezidencijalnih programa u koju su do sada uključeni  Sarajevo, Beograd, Priština, Skopje i Tirana.
 
Glavninu programskog budžeta osigurava međunarodna mreža Traduki (čiji je član od nedavno i Hrvatska), a koja financira stipendije pisaca i prevoditelja iz regije JI Europe.  Ministarstvo kulture RH putem natječaja dodjeljuje godišnje potpore programu, pa su zahvaljujući tim, a i sredstvima partnerskih organizacija (Austrijski kulturni forum - Zagreb, Kulturvermittlung  - Graz/Austrija, Travesias  - Rennes/Francuska, S. Fischer Stiftung – Hamburg/Njemačka, JAK - Slovenija…), u Splitu na rezidencijalom mjesečnom boravku boravili umjetnici iz 15 europskih zemalja.
 
Da bi program zadržao kvalitetu i kontinuitet, što je od velike važnosti za njegov opstanak i rejting na međunarodnoj i domaćoj sceni, nužna je ovakva sprega između organizatora fokusiranih na program, gradskih vlasti koje se spremno odazivaju na suradnju i Ministarstva kulture koje pokriva dio budžeta. U tom je slučaju moguće steći povjerenje stranih partnerskih organizacija, koje će financirati najveći dio godišnjih troškova, a što rezultira većim brojem gostujućih umjetnika i njihovog predstavljanja domaćoj publici.
Preuzmite postojeći katalog u CSV formatu.   PREUZMI


   Ispiši stranicu

 



http://www.forum.tm/vijesti/cekate-animator-kulture-koji-je-odgojio-generacije-teslasa-i-koncarevaca-i-jos-uspjesnoOčito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpu