Preskočite na glavni sadržaj

25 FPS: Članovi žirija predstavljaju svoj odabir filmova

Članovi ovogodišnjeg žirija Festivala 25 FPS, koji počinje 26. rujna u Zagrebu, tradicionalno festivalskoj publici predstavljaju svoje programe, a ove godine premijerno će prikazati odabrane filmove indijske i britanske kinematografije te klasike materijalnog filma.
vrijeme: 26.09.2019.
url: https://www.25fps.hr/
Svaki član Velikog žirija publici se predstavlja posebno kuriranim programima sastavljenim od svjetskih klasika avangardnog i inovativnog filma koji sve teže nalaze put do domaćih festivalskih i kino repertoara što ga čini izuzetno  vrijednom i rijetkom prilikom za sve filmofile.


Ove godine u žiriju su Louis Henderson, britanski autor, dobitnik nagrade žirija kritike na prošlogodišnjem Festivalu 25 FPS (Sunčev kamen, ko-režija s Filipom César),  Kim Knowles, škotska kustosica specijalizirana za eksperimentalni, a posebice analogni film, predavačica na Sveučilištu Aberystwyth te je selektorica za eksperimentalni film na Međunarodnom filmskom festival u Edinburgu, i Shai Heredia, indijska filmska autorica i kustosica, osnivačica međunarodnog festivala eksperimentalnog filma Experimenta u Indiji te dvostruka dobitnica festivalskog Grand prixa (Ja sam mikro, 2012, Dnevnik starog psa, 2016).


Koristeći se arheološkim metodama, Henderson se bavi globalnim socio-političkim dinamikama koje su definirane kapitalizmom, rasizmom i poviješću europskog kolonijalnog projekta.


Umjesto programa kratkometražnih filmova, odlučio je prikazati jedan dugometražni film koji je označio prekretnicu u njegovom životu filmskog autora "Film o Temzi" (1986) redatelja Williama Rabana, a ujedno je i u dijalogu s njegovim srednjometražnim filmom "More je povijest" (2016), izvijestili su s festivala.


"Film o Temzi" iz "perspektive rijeke“, koji je na programu 27. rujna, prikazuje London iz doba Margaret Thatcher i njegov industrijski pad, sastavljen od arhivskih snimaka, zvuka i teksta koji bude sjećanja na Britansko Carstvo i iskrivljene ideale koji su stvorili projekt europske moderne.


To je ujedno i priznanje da je arheologija jedinstvena filmska metoda, odnosno estetski pristup koji otkriva neprekinutu prisutnost prošlosti u svrhu kritičkog propitivanja politike sadašnjosti, ističe se u najavi.


Kako bi istražio i preispitao vezu rijeke Temze s Atlantskim oceanom i atlantskim ropstvom, Henderson je Rabanov film doveo u dijalog s vlastitim filmom "More je povijest" u kojem tvrdi da se početak europske moderne poklapa s dolaskom Kristofora Kolumba u Ameriku 1492., da je to ugrozilo atlantsku trgovinu robljem, a s njome i rasni kapitalizam koji je oblikovao svijet u kojem danas živimo.


Refleksije o materijalnom filmu Kim Knowles


Kim Knowles u svojim "Refleksijama o materijalnom filmu" 28. rujna u Kino SC prikazuje vrijedan i reprezentativan izbor materijalnog filma, uglavnom autorica.


Po njezinim riječima, taj program nije nužno feministički, već se bavi prostorom, mjestom i prirodnim svijetom te njihovom kombinacijom s radikalnim tjelesnim gestama.


Upotrebljavajući procese izbjeljivanja filmske trake, njenog zakopavanja u zemlju, namakanja, grebanja, šivanja, tiskanja, raznih ručnih obrada, filmovi predstavljaju svojevrsnu tapiseriju materijalnih intervencija koje ističu moć filma da gledatelja stimulira na izrazito fizički način, napominje se.


Među desetak naslova koje je izabrala ističe se "Fitilji" (Fuses, 1964-1967), kanonski i seksualno eksplicitni film ove godine preminule autorice i pionirke performansa Carolee Schneemann, "Slajdovi" (1970), ručno printani film škotske autorice Annabel Nicolson s te filmovi novijeg datuma poput "Ni/je dio" (2019) Vicky Smith.


Indijska kinematografija po izboru Shai Heredia


Četiri filma iz programa filmske autorice i kustosice Shai Heredia zagrebačkoj će publici približiti djelić zanimljive indijske kinematografije u  kojem se dokumentarni film na uzbudljiv način susreće s eksperimentalnim.


Program, koji će se održati 29. rujna, obuhvaća radove snimljene od 1960-ih godina do danas, čime nudi izrazito kompleksan i dinamičan uvid u modernizaciju i liberalizaciju indijskog društva.


Premijerno u Hrvatskoj prikazat će se upravo restaurirana verzija četrdesetominutnog filma "Priče s planeta Kolkata" (1993) redatelja Ruchira Joshija u kojem se kombinacijom osobnog pristupa i prikaza Kalkute u raznim filmovima i kinematografijama stvara neodoljiv portret ovog fascinantnog bengalskog grada, najavljeno je.


Film "Ovaj dio one Indije" (1972) redatelja SNS Sastryja gledatelje će približiti indijskoj mladeži sedamdesetih godina i to putem tema o obrazovanju, seksualnosti, represiji i mogućnostima slobode.


Festival će do 29. rujna u prostorima Studentskog centra u okviru natjecateljskog programa prikazati 23 filma, među kojima i tri hrvatskih autora (Silvestra Kolbasa, Renate Poljak i Mate Ugrina). Izvest će se dva performansa proširenog kina (Expanded Cinema).


Nagradu žirija kritike dodjeljuje tročlani žiri: povjesničar umjetnosti i kustos Lovro Japundžić, filmska kritičarka Valentina Lisak i slobodni kustos Marius Hrdy.


Ulaz na sve programe festivala je slobodan. (Hina)