izložba

Izložba Herberta Brandla u Splitu


vrijeme: 27.04.2017. - 28.05.2017.20,00
mjesto: Split; Kulturna ustanova galerija Kula, Kralja Tomislava 10

U Zavodu HAZU - Palača Milesi i Galeriji Kula u Splitu, u četvrtak, 27. travnja, s početkom u 20 sati, otvara se izložba Herberta Brandla 'Super Wetter. Dobar Dan.' Kustos izložbe je akademik Tonko Maroević, a izložba ostaje otvorena do 28. svibnja.

Kroz više od tri desetljeća sustavnog djelovanja i učestalog izlaganja po raznim destinacijama, austrijski slikar Herbert Brandl ostvario je zapažen opus. Dovoljno se prisjetiti kako je predstavljao svoju zemlju na najuglednijim svjetskim likovnim manifestacijama, od pariškog biennala do Documenta u Kasselu, od venecijanskog biennala do onoga u Sao Paolu, da ne govoirmo o nizu problemskih, panoramskih, generacijskih i kronoloških pregleda, pa da shvatimo širinu recepcije i veličinu odjeka njegova opusa. Izložba u Splitu predstavlja svakako karakterističan isječak njegova rada, no ne može nas uvesti u sve aspekte i faze djelovanja, jer pokriva tek recentnu dionicu od posljednjih pet-šest godina.


No dovoljno je vidjeti samo nekoliko slika pa ustanoviti kako slikar Herbert Brandl vodi računa o specifičnostima pikturalnog izraza, kako u prividnoj jednostavnosti i pročišćenosti kadra uspijeva postići relevantan učinak. Naime, već na prvi pogled ustanovit ćemo kako se smjelo služi raznim kromatskim registrima, kako na gledaoce djeluje intenzivnom bojom kao nosiocem afektivnog udara. Te boje, istina, mogu povremeno biti vrlo otvorene i zvučne, čak piskutave i jetke, a katkada prigušene i suzdržane, zagasite i mukle, no nikako nas ne mogu ostaviti ravnodušnima.

Ništa manje zamjetljiv je i udar njegova temperamentnog duktusa, iskaz individualne energije u gestualnoj transmisiji. Gotovo na način akcionog slikarstva, Brandl po platnu i papiru ostavlja dinamične tragove svojih poteza kistom i slobodnih tokova razrijeđenog pigmenta. Kod monotipija je posebno zanimljiv odnos podloge i nanosa, polariziran i kontrastan dijalog bjeline i crnine, svjetlosti i tame, no u jednom i drugom slučaju s jakim otiskom osobne kaligrafije, strastvenoga uloga u spletove žestokih linija.

Uz izrazit kolorit i naglašenu gestualnost Herbert Brandl znalački koristi i sam format kadra, odnosno služi se razmjerno velikim površinama da bi na njima razigrao sva svojstva svojih manualnih intervencija i senzualnog tretmana nanešenih slojeva boje. Nije toliko riječ o monumentalnim dimenzijama ili autoritetu što bi proizlazio iz uzvišene „oltarne“ funkcije, nego o želji i potrebi da se gledaoca što više uvuče u naslikani ambijent, privuče ga da podijeli ostvarenu atmosferu. Impozantni kadrovi služe kao poziv na približavanje, izazov za odmjeravanje, zaziv širine fizičkog i metafizičkog prostora.

Sve slike na splitskoj prezentaciji nisu posebno imenovane. „Bez naziva“ upućuje na serijalno shvaćanje cjeline, na činjenicu da radove povezuje doživljaj jedinstvenog ciklusa. Osim toga namjerno je dokinuta asocijativnost i referencijalnost motivike, pretežno je doista riječ o nemimetičkim, apstraktnim slikama, o plošnim rješenjima u kojima jedino odnosi mrlja i linija, tonova i preljeva sugeriraju prostorne planove ili slojeve prodora u dubinu. Prisjećamo se, međutim, nekih autorovih prethodećih slika (poznatih nam iz reprodukcija), na kojima je svjesno asocirao na oblike iz prirode, na iluziju riječnog toka ili na obrise planina – posebno na trokutastu masu nekoga brda složenoga jukstaponiranim šarenim „krpicama“ boje. Premda na većini radova sa splitske izložbe nema prepoznatljivih znakova, smatram da je iskustvo bavljenja pejzažnom problematikom, nastojanje oko postizanja atmosferskih ili svjetlosnih efekata, također zamjetljivo i u djelima nefigurativnog usmjerenja. To je naročito slučaj u nizu monotipija, gdje oblici ukazuju na organičko podrijetlo, na vegetabilne ili biomorfne vizualne pobude. Uostalom, i samo kretanje slikareve ruke slijedi ritmove i tvori strukture u kojima kao da odjekuju pobude iz prirode, manifestiraju se oblici univerzalnih razmjera.

Kao iznimku u cjelini primijetit ćemo dvije slike s likovima životinja pjegave dlake, jedna en face a druga u profilu. Sudeći prema umjetnikovoj ikonografiji to bi bile hijene, zvijeri s kojima se bavio i u nekim drugim radovima, čak i u skulpturalnim izvedbama. Nema dvojbe da je na taj način žestini geste i jetkosti kolorita pridodao odgovarajući motivski korelativ, jer namjerno unosi novu komponentu silovitosti i agonalnosti, da ne kažemo virulentnosti i agresivnosti. S obzirom na dinamični karakter Brandlova izraza ne bi bilo čudno da se on nastavi ogledati i u inim figurativnim izazovima.

Ali nije naš zadatak prognozirati ili prorokovati, nego pozdraviti nastup značajnog austrijskog umjetnika u našoj sredini, te potvrditi kako nam donosi slikarstvo izrazitoga energetskog napona i estetske dojmljivosti. Izložba „Super Wetter. Dobar dan“ već svojim naslovom nudi priliku na lijepo druženje, a svojom kreativnom razinom daje povoda za empatijsko primanje i odgovor primjeren ponuđenom vizualnom izazovu, pa predgovor zaključujemo izrazima iskrene dobrodošlice. Tonko Maroević

(M.K., 26.04.2017)

Tagovi: herbert brandl

 



http://www.forum.tm/vijesti/cekate-animator-kulture-koji-je-odgojio-generacije-teslasa-i-koncarevaca-i-jos-uspjesnoOčito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpu