Izložba Branke Donassy u TTF Galeriji


vrijeme: 22.12.2016.
mjesto: Zagreb; Tekstilno-tehnološki fakultet, Prilaz baruna Filipovića 28 a

Izložba Branke Donassy 'Dizajn odjeće službenog osoblja hotela Bellevue u Malom Lošinju' otvorena je do 22. prosinca, u TTF galeriji.

Branka Donassy je zagrebačka modna dizajnerica svjetskog ugleda, koja je i svojevrsno utjelovljenje vlastita stila, a veliku pažnju pridaje konstrukciji i modeliranju odjeće – u pristupu izradi kolekcije, uz sofisticiran izbor materijala, naglašava važnost protežnog elementa kolekcije u osnovnoj konstrukciji i boji, ali i diferencijacije pojedinih dijelova kolekcije s obzirom na funkciju.

Pojava Branke Donassy u kontekstu domaće modne konvencije 1990-ih značio je odmak od „preukrojene“ odjeće koja je uglavnom nastajala kao pastiš modnog dizajna koji je domaća modna industrija izrađivala za inozemne proizvođače konfekcijske robe. Donassy, naprotiv, uspostavlja izravni odnos između tijela i materijala, na način da tijelo i pokreti nositelja završavaju proces oblikovanja odjeće. Primjerice, jedan od glavnih karakteristika rada „velike trojke“ Miyakea, Kawakubo i Yamamota je upravo odnos prema ljudskom tijelu koji polazište ima u japanskoj tradiciji. Odjeća se sastoji od slojeva tkanine, a oblikom čak i bojom odjeće sugerira vrlo mala spolna razlika. Ona je izražena tek duljinom, primjerice, kimona (i, naročito, rukavom) dok je pravilo odijevanja isto za oba spola – lijevi sloj se stavlja preko desne strane odjeće. U načinu prezentacije mode Branka Donassy naglašava nužnost dokidanja postojeće konvencije na domaćim modnim revijama, na kojima redundantna scenografija vizualno nadvlada predstavljene kolekcije, a kao dobar primjer naglašava model prezentacije mode na način interaktivnosti kolekcije i publike, primjerice tako da publika prolazi između odjevnih predmeta koji su objekti u prostoru, karakterističan za Isseja Miyakea. U njegovoj prezentaciji mode bitna je također procesualnost – u kolekciji iz 2012./2013. odjeća je visjela na vješalicama, a parom su se oblikovali nabori.

Branka Donassy u pristupu izrade kolekcije odjeće naglašava važnost protežnog elementa kolekcije u osnovnoj konstrukciji i boji, na primjeru uniformi osoblja hotela Bellevue (Mali Lošinj) to je boja pijeska varirane svjetline, kao i diferencijacija pojedinih dijelova kolekcije s obzirom na funkciju. Naglašava važnost detalja – tako će kod izrade odjeće za osoblje hotela, pregača konobara u baru kod otvorenog bazena biti kraća od pregače konobara u à la carte restoranu, ali u oba slučaja u potpunosti će obujmiti hlače. Dugmad za košulju dat će izraditi manufakturno, u nijansi boje košulje. U zapadnoj kulturi čiji vizualni kod postaje globalan, muška odjeća, smatra, zahtijeva radikalni redizajn, koncepcijsko i semantičko rekodiranje. Posebna je tema u fokusu autorice – kroj, pitanje autorskih prava na kroj, kao i pitanje krađe i plagiranja kroja kao autorskoga djela; vrijednost kroja je naglašena na način usporediv s arhitektonskim projektom.
 
Modeli Branke Donassy su svevremenski, u svojoj posebnosti odmjereni, nikad ekscesni. U umjetničko-dizajnerskom radu je potpuno posvećena mediju, istraživanju primjene likovnih parametara i izvedbenih mogućnosti. Odjeća funkcionira i kao samostalno tijelo, živi kao sustvaratelj dijaloga vanjskog i unutarnjeg tijela, čijim se pokretima stvara novi oblik. Promišljene konstrukcije stoga su čvrsto uporište konačnih oblika kojima se uspostavlja harmonija odnosa ponekad naoko suprotstavljenih struktura – primjerice, volumena rukava i dijagonalnih šavova koji dokidaju kontinuitet plohe tijela haljine, ili kombiniranje svilenog organdija i vunene tkanine. Iako minimalističke estetike, one su radikalno složene i gotovo revolucionarno inventivne. Radovi Branke Donassy, koji je afirmiraju kao važnog oblikovatelja vizualne kulture u Hrvatskoj, često imaju kritičko-refleksivna polazišta – na primjeru žene u odjeći izrađenoj od ambalažnog pucketavog transparentnog plastičnog materijala, tzv. pucavca (engl. „bubble wrap“), koja tako, uz zvuk slamanja, korača putevima svijeta u tranziciji – te je posljedično kolekcija imenovana „Quo Vadis?“.

Iako već svojom prvom javno prikazanom kolekcijom 1985. na zagrebačkom Tjednu mode osvaja prvu nagradu, u kolektivnoj memoriji ostat će dva medijski najistaknutija rada – plava haljina sa školjkama, za koju je na svjetskom izboru za Miss svijeta 1995. u Sun Cityju osvojila nagradu “Tia Maria“  za najbolju dizajnersku haljinu, te stakleni „Grudnjak – akvarij“ godinu prije nagrađen na 29. zagrebačkom salonu primijenjenih umjetnosti i dizajna, nagradom za primijenjenu umjetnost. Recentnu nagradu, za najbolji modni i odjevni dizajn u profesionalnoj sekciji na Izložbi hrvatskog dizajna 2015./2016., dobiva za Mini kolekciju torbi, samoiniciranom radu iz 2015./2016. godine. Torbe čiste geometrijske konstrukcije sastoje se od dva odvojiva dijela. Vanjski dio izrađen je od čvrste kože, a unutarnji dio od mekog, perivog neoprena. Najveći format torbe omogućava nošenje laptopa.

(M.K., 08.12.2016)


 



http://www.forum.tm/vijesti/cekate-animator-kulture-koji-je-odgojio-generacije-teslasa-i-koncarevaca-i-jos-uspjesnoOčito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpu