izložba

Paris Forever / Alma Trtovac


vrijeme: 26.02.2016. - 12.03.2016.19,00
mjesto: Zagreb; Galerija Pikto, Branimir centar, Branimirova 29

U petak, 26. veljače, 19 sati, u zagrebačkoj Galeriji Pikto, otvara se izložba 'Paris Forever' umjetnice Alme Trtovac. Izložba je otvorena do 12. ožujka.

Izložba mlade zagrebačke akademske slikarice Alme Trtovac pod nazivom Paris Forever predstavlja radove, koji se nastavljaju na seriju Gradovi, u kojoj autorica proučava društvene, socijalne, političke i kulturološke aspekte gradova u kojima je boravila. Romantična vizija Pariza kao grada svjetlosti, ljubavi, kulture i mode izblijedjela je predodžba višemilijunske metropole kojom godišnje prolaze brojni turisti u potrazi za obećanom i idealiziranom slikom utopijskog života.

Ovom izložbom Alma Trtovac predstavlja svoj doživljaj tog grada, odnosno prema njenim riječima, „apsurd zvan Pariz“. Konstruiravši dvije komore različitih veličina, umjetnica preobražava prostor galerije u svojevrsnu paralelnu realnost, nižući isprepletene scene surovog i dehumanizirajućeg života pariških ulica. Prolaznici, turisti, beskućnici i prostitutke najčešći su subjekti njenih fotografija i vjerno su preneseni na stijenke komora, čime postaju protagonisti ovih interaktivnih umjetničkih djela i svojevrsni prototipovi društvenih slojeva Pariza.


Upoznavanjem ljudi, kulture, običaja, političke situacije, ali i života na ulici, reklamnih kampanja i masovnih medija, autorica prepoznaje glavne probleme francuske metropole te ih ističe u svom radu. Francuski filozof i sociolog Jean Baudrillard u svojoj knjizi Simulacija i zbilja naglašava kako su u medijima i potrošačkom društvu ljudi zahvaćeni igrom slika, simulakra, i sve su manje u doticaju s izvanjskom zbiljom koju karakteriziraju siromaštvo, jad i bijeda na glavnim ulicama svjetskih gradova.

Upravo su kritika konzumerističkog društva i ironiziranje (ne)postojanja senzibiliteta među sugrađanima glavne karakteristike radova Alme Trtovac. Posjetitelji će kroz više unakrsnih otvora na manjoj komori moći istovremeno pogledati njezin sadržaj i susresti se s različitim tipovima ljudi s autoričinih fotografija, isprepletenima s prvobitnim sloganom Francuske revolucije Liberté, Egalité, Fraternité ou la mort (hrv. Sloboda, jednakost, bratstvo ili smrt). Značenje čitavog slogana naknadno je izmijenjeno brisanjem riječi „smrt“, a samim time umanjeno je značenje riječi „sloboda“. S obzirom na današnju društvenu i političku situaciju u Francuskoj, ironija obećanja slobode i jednakosti sve je veća, a smrt je svakodnevica na njenim ulicama, nerijetko popraćena odvraćanjem pogleda i šutnjom. Iluzija gibanja i brzog života grada dodatno je naglašena pulsirajućom svjetlošću te autorskom skladbom Ravijojle Novaković, koja sklada elektronsku glazbu prožetu nizom utjecaja (pop, R&B, New Wave). U skladbi za izložbu Paris Forever bavi se pitanjem voajerizma i objektivizacije ženskog tijela u kontekstu popularne glazbe, a tematici se približava konstrukcijom zvučnog prostora u kojem se poznati zvukovi iz svakidašnjeg života atipično kontrapostiraju jedni uz druge, uz glazbenu podlogu iz kakvog modernog striptiz kluba.
 
Veća komora inspirirana je Duchampovim radom Étant donnés (hrv. Datost), u kojemu element promatranja kroz špijunku čini okosnicu djela. Umjetnica konstruira prohodnu komoru i s jedne strane postavlja zrcala, a s druge špijunku, otvarajući posjetiteljima pogled u svoju intimnu impresiju Pariza i njegovu distopijsku sceničnost, suočavajući posjetitelje s njihovom refleksijom i prisutnošću nepoznatih ljudi koji će se u tom trenutku zateći u komori, stvarajući sukcesivne slike trenutačne zbilje. Dodajući element kamere, koja prenosi događaje iz veće komore u realnom vremenu na zid galerije, autorica u svoj rad ugrađuje motiv panoptikona, stvarajući nelagodan osjećaj skrivenog promatranja kod posjetitelja, koji na trenutak postaju elementom umjetničkog djela.

Francuski teoretičar Guy Debord već je 1960-ih tvrdio kako je moderni čovjek uronjen u privid vlastitog života koji oblikuje društveni spektakl, oštroumno i nemilosrdno kritizirajući tadašnje kapitalističko potrošačko društvo. Društvenom analizom suvremene situacije Alma Trtovac upućuje na eksploataciju ljudskih prava, dekonstruirajući parišku realnost i njene naočigled savršeno kreirane komponente. Petra Šarin i Anja Tomljenović

(M.K., 24.02.2016)



http://www.forum.tm/vijesti/cekate-animator-kulture-koji-je-odgojio-generacije-teslasa-i-koncarevaca-i-jos-uspjesnoOčito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpu