Preskočite na glavni sadržaj

Stoti broj časopisa 'Život umjetnosti' posvećen je temi ljubavi

Institut za povijest umjetnosti objavio je ljetos stoti broj časopisa 'Život umjetnosti'. Časopis je profiliran za suvremenu umjetničku praksu, teoriju i kritiku. Objavljuje se kontinuirano od 1966. godine, a od 2000. po dva dvojezična sveska godišnje (hrvatski/engleski). Pedeseta obljetnica izlaženja časopisa obilježena je 2016. godine prigodnom izložbom priređenom u suradnji s Hrvatskim društvom dizajnera, a ove godine slavi se još jedna važna obljetnica.
vrijeme: 02.10.2017.
url: http://www.ipu.hr/

Stoti broj tematski je posvećen ljubavi. U ruhu istrošenosti od prekomjerne upotrebe, riječ ljubav postala je nešto što nerijetko budi zazor. Stoga smo u eri postistine pokušali istražiti performative riječi ljubav koji sežu s onu stranu estradizacije, spektakularizacije i nadasve komercijalizacije.
 
Stoti broj Života umjetnosti podijeljen je u tri cjeline, upotpunjen vizualnim esejem Dorothy Cross. Reprodukciju njezine skulpture Lover Snakes nimalo slučajno objavljujemo u funkciji korica ovog sveska. Poput svih ostalih umjetničinih, nedvojbeno intermedijskih radova, i ovaj nas konfrontira s vlastitim kulturalno ukorijenjenim predrasudama i zazorima. Između tijela dviju isprepletenih taksidermiziranih zmija Dorothy Cross umeće minuciozno izrađeni zmijoliki srebrni relikvijar na čijim se krajevima nalaze dva recipijenta od kojih svaki sadrži po jedno zmijsko srce. Da, i zmija, poput nas, ima srce i njezino je postojanje nesvedivo na ono što u različitim kulturama simbolizira njezina slika.
 
Cjelinom Politike ljubavi obuhvaćeno je pet priloga. Maren Lübbke-Tidow izabire temu savezništva, prijateljstva i zajedništva u eri prekarnog rada i piše o pojmu slobode koja se ostvaruje „između nas”, provjeravajući svoja razmišljanja u kontekstu umjetničkih koncepcija koje mogu biti djelotvorne u vrijeme naglašenih društveno-ekonomskih promjena. Kroz praksu irske umjetnice i performerice Sandre Johnston, obilježenu uz ostalo nasiljem, Christa-Maria Lerm Hayes propituje odnos javnog života i učestalosti konflikata u toj sredini, navodeći pritom niz poetsko-povijesnih podataka. Osvrćući se na posljednje, 25. izdanje Slavonskog biennala pod nazivom Granice vidljivosti, Valentina Radoš govori o iskustvu suradnje na izložbi usidrenoj u sadašnjem trenutku krize humanosti, kad je ljudska potreba da stvari učini vidljivima umjetnost (ponovno) stavila u poziciju posljednjih slobodnih zona otpora. Iščitavajući mogućnost ljubavi referirajući se na tekst Alaina Badioua, Stéphanie Jamet rekapitulira vlastito viđenje ljubavi u nizu literarnih i umjetničkih djela, predlažući osobnu ljubavnu „tipologiju”. Danteova Božanstvena komedija poslužila je Borisu Gunjeviću za izvedbu teze o krijesnici kao načinu otpora prema nametnutim strukturama i poredcima.
 
Dio časopisa objedinjen podnaslovom Nijedna ljubav na svijetu ne može nadomjestiti Ljubav, a što je citat Marguerite Duras, francuske književnice i posve osebujne filmske redateljice čiji je opus postao simbolom ljubavnog diskursa, sadrži esej u kojemu Ingrid Šafranek detektira ležišta tog diskursa te opisuje tranzicije i putanje pojedinih njegovih razina kroz odabrana umjetničina književna i filmska djela. Ljubavni odnos u tumačenju Alaina Badioua zajedno s teorijom Marcela Maussa te kontekstom teorije darovanoga dragocjenog predmeta okosnice su priloga Sunčice Ostoić o umjetničkom radu Zorana Todorovića. Osobit spoj činjeničkog i fikcije, prepoznat u djelu Dvostruka igra Sophie Calle, postaje temeljem intertekstualne rasprave Emily Watlington. Kontekst teorije pogleda primijenjen na rad Dalibora Martinisa Pogled na drugi pogled (View to Another View) istražen je i predstavljen u tekstu Lane Skender.
 
U trećem dijelu objavljeni su prilozi Marije Borovičkić i Maroja Mrduljaša, posvećeni evoluciji časopisa kroz njegovih pedeset godina izlaženja s aspekta grafičkog oblikovanja, te s druge strane uređivačke osobitosti i mijene koje su utjecale na ulogu časopisa u kontekstu povijesti umjetnosti kao znanstvene discipline.
 
Urednice stotog broja: Leonida Kovač i Sandra Križić Roban.