Preskočite na glavni sadržaj

Irena Škrinjar: 'Nadogradnja'

Otvorenje izložbe Irene Škrinjar u Muzeju općine Jelsa bit će u petak, 1. rujna, u 20 sati. Izložba Irene Škrinjar nastala je kao rezultat suradnje Muzeja dviju prijateljskih općina - Jelse i Brdovca, a ostat će otvorena do 30. 9. 2017.
vrijeme: 01.10.2017.
mjesto: Muzej općine Jelsa

Irena Škrinjar rođena je 1978. godine u Zagrebu. Godine 1997. upisuje Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu, smjer kiparstvo. Diplomirala je 2002. godine u klasi prof. Šime Vulasa. Članica je Hrvatskog društva likovnih umjetnika od 2003. godine. Koordinatorica je Udruge likovnih stvaralaca Zaprešić (ULS) od 2013. godine. Izlagala je na tri samostalne izložbe i tridesetak skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu.
 
O izložbi:
Matematika je još od antike, kao oblik metafizičkog promišljanja biti svijeta, bila čvrsto povezana s umjetnošću. Pomoću matematike, koju je Galileo oslovio materinjim jezikom prirode, postupno se otkrivala njezina zamršena slika, dok je istodobno umjetnost prirodu nastojala opisati ili oponašati koristeći se poznatim matematičkim modelima. Upotpunjujući odnos ovih dvaju disciplina u povijesti umjetnosti stalno se nadograđivao, pa je i u suvremenoj umjetnosti ostao interesantan okvir za umjetničke intervencije. Preokupacije Irene Škrinjar da sintetizira matematiku i umjetnost sazrele su u predstavljenim serijama grafika i crteža laviranim tušem. Autoričin interes pritom je usmjeren na likovne odnose koji nastaju između matematički konstruiranog – mjerljivog i točnog, i organskog – proizvoljnog i slučajnog.

Taj je odnos prepoznatljiv u grafikama 953 i 2207, koje predstavljaju istraživanje mogućnosti da se matematički koncept izrazi likovnim sredstvima. Ovdje se kao osnovom autorica koristi nizom prostih brojeva, čije su vrijednosti označene kratkim okomitim linijama nanizanim tako da tvore ritmičnu kompoziciju trokutastog oblika. Slučajne mrlje nastale otiskivanjem matrice na papir prepoznaje kao vrijedan kontrapunkt, koji u likovnu strukturu rada unosi ekspresivnost, ali i ravnotežu. U seriji crteža nastalih laviranim tušem autorica sučeljava geometrijske oblike kao reprezente racionalnih procesa, dok je u organskim oblicima sublimirana gestualnost onih intuitivnih. Čiste, statične kompozicije također sugeriraju čvrste odnose između ljudskih figura i geometrijskih tijela na simboličkoj razini. Tako je u radu nazvanom Nadogradnja prisvojeno simboličko značenje naopako okrenute piramide/poliedra – princip duhovnog razvoja i sinteze zemaljskog i božanskog. Površina lavirana tonovima sive, boje kojom isprva promatramo svijet, prožima čitavu seriju radova metafizičkom čistoćom i tišinom. U njoj se ovi radovi ogledaju kao svojevrstan eskapizam od napuknute stvarnosti koja prikriva suštinu i neizbježnu potrebu za izgradnjom duhovnog habitata u kojem je suštinu moguće tražiti.
 
autor: Mirko Škoc