Preskočite na glavni sadržaj

Umro suvremeni umjetnik Mladen Stilinović

Mladen Stilinović, jedan od najizlaganijih hrvatskih umjetnika na međunarodnoj sceni suvremene umjetnosti, umro je u ponedjeljak navečer, u Puli, od posljedica teške bolesti.
Mladen Stilinović (1947., Beograd) izlagao je na prestižnim problemskim izložbama i svjetskim bijenalima, a radovi su mu u najvažnijim kolekcijama muzeja moderne i suvremene umjetnosti poput Museum of Modern Art u New Yorku, Musee national d'art moderne (Centre Georges Pompidou) u Parizu, londonskog Victoria and Albert Museuma i stockholmskog Modesna Museeta te u fundusu Moderne galerije u Ljubljani i zagrebačkoga Muzeja suvremene umjetnosti.

Umjetničku karijeru počeo je sedamdesetih 'izvan i usuprot' umjetničkim i državnim institucijama, prve je umjetničke radove ostvario u formi GEFF-ovskog eksperimentalnog filma, a u okviru 'Grupe šestorice autora' i svoja prva konceptualistička djela.

U Grupi šestorice (1975. do 1978.) djelovao je sa Željkom Jermanom, Vladom Martekom, Svenom Stilinovićem, Borisom Demurom i Fedorom Vučemilovićem. Jedan je od suosnivača Galerije Podrum, a od 1984. do 1990. bio je voditelj Galerije proširenih medija u Zagrebu.

Usmjerivši svoj rad prema društvenoj stvarnosti, ponajprije političkoj dimenziji, razotkriva aparate moći i pozicije nemoći, a dosljedno se bavi fenomenom jezika kao sredstvom političke i umjetničke manipulacije. Nizom akcija, izložbi i autorskih knjiga potvrdio je poziciju umjetnika kao aktivnog korektiva stvarnosti koja ga okružuje, a kao i u vrijeme komunizma svoje teme u današnjem globalnom neoliberalno-kapitalističkom pronalazi oko sebe, u novinama, na cesti među običnim ljudima, na mjestima društvene bijede i siromaštva, među umjetnicima.

Stilinovićev najpoznatiji ciklus nazvan je "Eksploatacija mrtvih", a nastao je između 1984. i 1990. godine. Sastoji se od oko 400 radova, uglavnom malog formata, s citatima djela suprematizma, konstruktivizma i socrealizma. Umjetnik manipulira crvenom bojom, 'trademarkom' socijalizma, želeći je osloboditi od konotativnih značenja svođenjem crvene na fizičku supstancu, na pigment. Rad je izlagan na mnogim izložbama, između ostalih i na Documenti u Kasselu 2007. i u Istanbulu.

Jedan od radova iz ciklusa, zidna instalacija od 36 elemenata, dio je fundusa Centra Pompidou od 2004. godine, a prošle je godine u newyorškoj MoMA-i jedan rad iz ciklusa koji je u fundusu toga muzeja od 2014., uvršten u izložbu "Scenes for a New Heritage: Contemporary Art from the Collection".

U zagrebačkom MSU 2012. priređena je retrospektivna izložba "Nula iz vladanja" koja je obuhvatila razdoblje od prvih Stilinovićevih filmova s početka sedamdesetih pa sve do novijih radova.

Dobitnik je nagrade za životno djelo Hrvatskog društva likovnih umjetnika (2011.), a Nagradu Vladimir Nazor za životno djelo, koja se dodjeljuje za najbolja umjetnička ostvarenja na području književnosti, glazbe, filma, likovnih i primijenjenih umjetnosti, kazališne umjetnosti te arhitekture i urbanizma, dobio je 2014. godine.
(Hina)