Preskočite na glavni sadržaj

Hommage Chantal Akerman u Zagrebu i Rijeci

U zagrebačkom kinu 'Tuškanac' od 29. ožujka do 1. travnja, te u riječkom Art-kinu Croatia od 4. do 7. travnja održava se retrospektiva filmova prošle godine preminule belgijske redateljice Chantal Akerman. O temi filmske reprezentacije ženskog rada govorit će Martina Vishmidt i Anthony Iles na predavanju koje će se, u sklopu ove retrospektive, održati u Zagrebu 31. ožujka.
vrijeme: 29.03.2016.
mjesto: Berlin, Germany
url: http://www.berlinale.de/

Hommage Chantal Akerman [projekcije i predavanje] // Zagreb : 29.03. - 01.04.2016. / Rijeka : 04. - 07.04.2016.
 
Imat ćemo priliku pogledati odabrane filmove redateljice koju kritika smatra jednom od najsmjelijih filmskih vizionarki, a čiji bogat i raznovrstan opus nadilazi jednoznačne stilske i žanrovske kategorije. Pod utjecajem filmova Jean-Luc Godarda zbog kojih je u rodnoj Belgiji upisala studij režije te eksperimentalnog filma (Michael Snow, Yvonne Rainer, Andy Warhol) s kojim se susreće po dolasku u New York ranih 1970-ih, Akerman svojim radom nastavlja preispitivanje naizgled zadanog okvira medija. U svojim se filmovima kreće na granicama između dokumentarnog i fikcionalnog, kaosa i kontrole, kretanja i statičnosti. U njima klasična narativna sredstva zamjenjuju karakteristični dugi kadrovi i statične perspektive, dok postepeno, repetitivno nakupljanje slika i svakodnevnih opažaja stvaraju poseban, duboko osoban filmski jezik. Akerman njime istražuje kategorije geografije i identiteta, mjesta i vremena, seksualnosti i subjektivnosti.
 
U više od četrdeset godina filmskog stvaralaštva, zaključenog filmom No Home Movie (2015.) kojeg smo gledali na prošlom Human Rights Film Festivalu, Akerman se igrala najrazličitijim formama i žanrovima, od eksperimentalnog hiperrealizma do narativno tradicionalnijih pa i komercijalnih pokušaja. Iako je sama redateljica izbjegavala smještanje u ikakve ladice, njezin se filmski opus može promatrati i kao meditacija o problematičnoj prirodi reprezentacijskih mogućnosti filma, posebno kad se radi o pitanju reprezentacije žena. U tom smislu najznačajniji film njezina opusa svakako je Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles (1975.), troipolsatno remek-djelo u kojem prati svakodnevne rituale u stanu zagonetne samohrane majke i prostitutke, a zbog kojeg je Akerman s 25 godina, koliko je imala kada ga je snimila, proglašena pionirkom feminističkog filma. Film briljantno portretira otuđenje, usamljenost i marginalizaciju, a specifičnom uporabom vremena stvara okvir u kojem preispituje i status nevidljivog ženskog rada, bio on kućanski ili seksualni.
 
Upravo o temi filmske reprezentacije ženskog rada govorit će Martina Vishmidt i Anthony Iles na predavanju 'Making Doing Nothing and Cleaning it All Up: The Artist as Housewife from Elizabeth Gurley Flynn to Chantal Akerman', koje će, u sklopu ove retrospektive, biti održano u Zagrebu 31. ožujka.
 
Program se odvija u okviru Mjeseca Frankofonije 2016, u suradnji Multimedijalnog instituta s Francuskim institutom u Hrvatskoj, Veleposlanstvom Kraljevine Belgije, Akademijom likovnih umjetnosti, Art-kinom Croatia, Hrvatskim filmskim savezom, Cinémathèque royale de Belgique i Wallonie Bruxelles International.
 
Program su podržali Hrvatski audiovizualni centar, Grad Zagreb, Grad Rijeka.