Preskočite na glavni sadržaj

Hrvatski keramičari u Irskoj

Uz Kinu, Koreju i Norvešku i Hrvatska se, po prvi put, predstavlja na 46. zasjedanju Generalne skupštine Međunarodne akademije za keramiku, koja se od 8. do 12. rujna održava u Dublinu.
vrijeme: 08.09.2014.
mjesto: Dublin
Blaženka Šoić Štebih, članica Akademije i predsjednica Kerameikona, Hrvatskog keramičarskog udruženja, pozvana je još prošle godine da pripremi izložbu kojom će se izabrani hrvatski keramičari predstaviti irskoj i međunarodnoj javnosti.

U izboru joj je pomogao međunarodni žiri  koji su činili: dr. sc. Marina Bagarić, viša kustosica i voditeljica Zbirke keramike Muzeja za umjetnost i obrt u Zagrebu, kao predsjednica žirija, Maša Štrbac, likovna kritičarka i voditeljica Galerije ULUPUH, Ivančica Cvitić Znidarčić, keramičarka i članica ULUPUHa i KERAMEIKONA, te Michael Moore, član Akademije i irskog organizacijskog odbora Generalne skupštine.

Za izlaganje u prestižnom Dublin Castlu, u dvorani Bedford Hall odabrani su slijedeći umjetnici: Ida Blažičko, Nadica Eichhorn, Đurđica Horvat, Mladen Ivančić, Višnja Markovinović, Dora Pezić Mijatović, Danijela Pičuljan, Svjetlana Plazonić Driženko, Snježana Pokos Vujec, Dijana Rajković, Sanja Stani, Bojana Švertasek, Marina Tudjina Badurina, Ivančica Vončina i  Renata Vranyczany.

Kratku bilješku o nastupu grupe hrvatskih keramičara u Dublinu moguće je početi iznošenjem različitih činjenica. Najvažnijom se ipak čini ona da dobna razlika između najstarijih i najmlađih sudionika izložbe iznosi više od pola stoljeća. Promatrajući same radove tu je razliku od cijeloga jednoga kreativnoga vijeka nemoguće zapaziti. Tek potpisi uz radove donose pravo iznenađenje: keramika doajena mladenački je razigrana, a radove mladih autorica krasi zrelost. Takva trenutna slika hrvatske keramičarske scene iznimno ohrabruje – ona garantira kontinuitet. Sljedeća važna opservacija odnosi se na mnogostrukost pristupa mediju keramike: mašta autora i strast u eksperimentiranju rezultiraju posve originalnim djelima. Zajednički se nazivnik nalazi ipak u naglašeno kiparskim kvalitetama radova i osobitim senzibilitetom za teksturu. Višnja Markovinović, keramičarka i slikarica, najstarija sudionica hrvatskoga nastupa, izradila je posebno za ovu prigodu keramoskulpturu nadahnutu bojama Irske. Ivančica Vončina u svojem je radu finoću gline duhovito usporedila s finoćom svile i čipke. Dora Pezić Mijatović predstavlja se snažnom keramoskulpturom Modri puž iz njezina 'morskoga' ciklusa Le Monde du Silence. Semantički, u tu se „maritimnu“, 'mediteransku' grupu mogu smjestiti i radovi Nadice Eichhorn i Renate Vranyczany Azinović.

Čiste linije i forme postavljene u elaborirane kompozicije odlika su keramike Marine Tudjina Badurina i Bojane Švertasek, a njihovom se dostojnom nasljednicom legitimira mlada Dijana Rajković. Đurđica Horvat, Sanja Stani i Danijela Pičuljan kombiniraju keramiku s drugim materijalima – staklom, metalom, vunom. Proizvodi tih fuzija dijametralno su suprotni: dok Prihvaćanje Đ. Horvat odiše sirovom energijom, Listanje D. Pičuljan slika je lirske finoće. Ida Blažičko, najmlađa sudionica, svojim se nježnim odmjerenim rukopisom već uspjela kao kiparica afirmirati na Dalekom istoku. Za ovaj nastup na europskom zapadu ponudila je, pak, svoju interpretaciju esencije toga istoga Orijenta. Mirnoći njezinoga rada kontrastne su tjeskobne ekspresivne skulpture Mladena Ivančića, Svjetlane Plazonić Driženko i Snježane Pokos Vujec.  Dr. sc. Marina Bagarić