Preskočite na glavni sadržaj

Filmske mutacije: Sedmi festival nevidljivog filma

Filmske mutacije: Sedmi festival nevidljivog filma
Sedmo izdanje Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma, pod naslovom 'Slika kapital' odvijat će se od 25. studenog do 5. prosinca u kinu 'Tuškanac' u Zagrebu, od 26. studenog do 1. prosinca u Art-kinu Croatia u Rijeci, a u Slovenskoj kinoteci u Ljubljani 9. siječnja 2014.
vrijeme: 25.11.2013.
mjesto: Zagreb, Rijeka, Ljubljana
url: http://www.filmskemutacije.com/

Festival je duljeg trajanja, snažno obilježen programom četrnaest filmova Claire Denis, koji se realizira u partnerstvu s Hrvatskim filmskim savezom, Francuskim institutom i Slovenskom kinotekom. U fokusu su politike stranosti u radu Claire Denis, od njezinog prvog filma 'Čokolada', filmova 'Fućka mu se za smrt', 'Dobar posao', 'Nevolje svakog dana' i filmova nadahnutih filozofskim mišljenjem Jeana-Luca Nancyja 'Prema Nancyju' i 'Uljez' do najnovijeg filma 'Nitkovi', s kojim će službeno biti otvoren ovogodišnji festival, u subotu, 30. studenog, u 19 sati, u kinu 'Tuškanac', točno na polovici zagrebačkog programa, a pri kraju riječkog.

Denis je redateljica međuprostora, međupoložaja, međuvremena. Intersticijalni stil, kojim Hamin Naficy objedinjuje moduse proizvodnje egzilantskog, nomadskog filma s naglaskom, povezuje rascjepe, pukotine, praznine njenog filmskog prostora i vremena. Njezina je biografija eminentno postkolonijalna na razmeđi svjetova, a zajednica marginalna, alegorijska, transgresivna, transcendentalna. Opis njezinih predavanja o filmu kao kulturalnoj antropologiji navodi: istraživanje multietničkih i kros-kulturalnih okoliša s hladnom strašću i distanciranim angažmanom vizualnog kulturnog antropologa.

Protu-program slika kapitala je kritika odvajanja Guyja Deborda, njegove strateške diverzije slika spektakla u filmovima Društvo spektakla, Kružimo u noći i proždire nas vatra, O prolasku nekoliko osoba kroz prilično kratku jedinicu vremena te O odbacivanju svih mišljenja, za i protiv, izrečenih o filmu 'Društvo spektakla'. Uz sklopu ovog programa odvijat će se multimedijalna radionica Igra za klasne odnose o umjetnosti u razdoblju svog rastakanja koja 'kao negativan pokret koji teži za nadilaženjem umjetnosti u povijesnom društvu u kojem se povijest više ne živi, istodobno je umjetnost promjene i čisti izraz nemoguće promjene. Ta umjetnost je silom avangardna i nije. Njezina avangardnost je njezin nestanak.'

Teme ovih dvaju autorskih blokova povezuje kustoski program Ovdje i drugdje talijanskog filmskog kritičara Tonija D'Angele, urednika časopisa La Furia Umana s devet recentnih filmskih radova, među kojima su Vive l'amour Monte Hellmana, underground film Divlje vještice Daniela Fawcetta & Clare Pais, politički filmovi Naše tijelo je naše oružje Clarisse Hahn, američki nezavisni film Neizgovoreni čin Dana Sallitta, Vidjeli nikad vidjeli kojim se predstavlja umjetnički aktivizam Andrea Tonaccija i found footage o uzaludnom radu Dugo sam te čekala Claudie Siefen, Čekanje ljeta (Fragmenti prošlog života) Maura Santinija, Saudade filmaša Jeana-Claudea Rousseua koji će 5. prosinca u sklopu predavanja na Akademiji likovnih umjetnosti, pod naslovom Kadar, orijentacija, motiv prikazati nekoliko svojih umjetničkih filmova.

Barem dvoje autora u ovom programu nadahnuto je filmskim slikama Yasujira Ozua, Claire Denis u filmu 35 čašica ruma posvaja Ozuovo Kasno proljeće, a Jean-Claude Rousseau se često navodi kao umjetnik koji je predstavio Ozuov rad u Francuskoj 1970-ih godina. Multimedijalni događaj, film Priča o plutajućim travkama Yasujira Ozua s izvođačem za nijeme filmove benshijem Ichirom Kataokom i glazbenicima Damirom Pricom Kafkom, Mirom Manojlovićem, Igorom Pavlicom i Franjom Glušcem odvijat će se 5. prosinca, u kinu 'Tuškanac', u 19 sati.

Ovogodišnju temu teorijski će utemeljiti predavanje Jonathana Bellera, jednog od najprovokativnijih teoretičara medijske kulture, na Akademiji dramske umjetnosti 4. prosinca, pod naslovom Kompjutacijski kapital o arhivima vidljivog i logistici vizualizacije i s obzirom na povijest vizualizacije ("slikarstva, fotografije, filma i njihovog okoliša, kao i rase, roda, klase, kolonizacije, industrijalizacije i imperijalizma - koji i dalje strukturiraju vizualizaciju uz psihoanalitičke, fetišističke, klasne, rasne, seksističe i nacionalističke vektore") i digitalne kulture.

U sklopu panel-razgovora Slika kapital koji je pripreman s filozofkinjom Ljiljanom Filipović i stalnim suradnicima i partnerima, sudjelovat će gosti Filmskih mutacija, među kojima su teoretičar medijske kulture Jonathan Beller, filmaši Jean-Claude Rousseau i Claudia Siefen, filmologinja Martine Beugnet, filmolog Jurij Meden, filmski kritičari Toni D'Angela, Neil Young i Michael Pattison.

Program se realizira u partnerstvu Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma (Film-protufilm) i Hrvatskog filmskog saveza - Filmskih programa u kinu Tuškanac, Francuskog instituta u Zagrebu i Parizu, Art-kina Croatia u Rijeci, Slovenske kinoteke u Ljubljani i programa Vizualni kolegij Multimedijalnog instituta mi2 u Zagrebu.

Dvogodišnji program Filmskih mutacija o 'Slikama katarze i kapitala' je dio dugoročnog projekta TIMeSCAPES: Slike i izvedbe vremena u kasnom kapitalizmu, koji suorganiziraju partneri BADco. (Zagreb), Maska (Ljubljana),  Science Communications Research (Beč), Teorija koja hoda (Beograd), Akademija dramske umjetnosti (Zagreb) i Film-protufilm (Zagreb). Projekt TIMeSCAPES je podržan od programa Kultura Europske zajednice.

Zagrebački dio programa Sedmog festivala nevidljivog filma