Preskočite na glavni sadržaj

Slavonski Brod – izložba Zlatka Kesera

'Obzori melankolije' naziv je izložbe Zlatka Kesera koja se otvara u četvrtak, 3. listopada, u 19 sati, u likovnom salonu Vladimir Becić u Slavonskom Brodu. Izložba uključuje 30 slikocrteža velikog formata na papiru, a može se razgledati do 3. studenog.
vrijeme: 03.10.2013. 19,00
mjesto: Berlin; Aanant & Zoo, Bülowstraße 90
url: http://www.aanantzoo.de
'Kada je prije dvije godine samostalnom izložbom crteža koncipiranoj na recentnom izboru iz zapaženih ciklusa: Alkemija unutarnjeg prostora, Impuls kružne čestice, Sjeme, zatim iz ciklusa Lice, Bijeg, Raskorak te napose, i onima  iz ciklusa Obzor melankolije, po kojem je, naime, i naslovio tu intrigantnu izložbu s monografskim obilježjima u Kabinetu grafike  HAZU 2011. godine, Zlatko Keser apostrofirao je i činjenicu da je u mediju crteža stvorio golemi opus, i, što je još važnije, pokazao da je crteže oblikovao  elementarnom snagom crtača, osebujnom imaginacijom i jedinstvenom likovnom izražajnošću. Te su njegove značajke prepoznali i Slavica Marković i Tonko Maroević u svojim tekstovima kataloga izložbe naglašavajući ih s različitih aspekata gotovo istom fascinacijom crtačevim tragovima na papiru: 'Samo rijetki umjetnici crtaju intenzivno i trajno, i samo rijetkim uspijeva kroz crtež autentično govoriti o egzistencijalnim pitanjima, kao Zlatku Keseru: 'čitamo u tekstu kojega potpisuje ova poznavateljica crtačeva opusa.

I drugi je pisac, također znalac Keserova djela podvukao tu sastavnicu, štoviše, i kao stvaralačku odrednicu koja je i formirala crtačev habitus: 'U biću Zlatka Kesera  evidentno se bore dvije paralelne motivacije: sklonost prema oblikovanju, sposobnost uobličavanja, s jedne strane, i nagon za ništenjem, potreba da apsolutizam nijekanja bude trajni korektiv komformističkome relativizmu, s druge...'

Međutim, valja kazati da su i drugi kritičari, dakako, i s drukčijih motrišta interpretirali tematski heterogen a mofrološki koherentan crtačev opus. Pa, ipak, koliko god  se  međusobno razli- kovali u samom pristupu djelu, svima je zajedničko isticanje  crtačeva impresivnog postupka i zavidne  vještine, te, povrh svega, te iznimne likovne lucidnosti kojom je oblikovao, ili je bolje kazati, materijalizirao u raznovrsnim tvorivima (koja otvaraju zasebnu i veliku temu!) raznobličnim diskursima silovitu imaginaciju  u njezinu  prodiranju prema fantastičnom i irealnom, prema beskrajnom stvaralačkom prostoru gdje  se  onostrano isprepliće u čvrstom pletivu crteža, u tom  specifičnom, i, treba naglasiti, po svemu jedinstvenom Keserovu crtežu.

A upravo se po ovim sastavnicama ostvaruje likovna stvarnost Keserovih crteža koju je gotovo svaki kritičar prepoznao kao krucijalno obilježje njegova izraza i isticao upravo te značajke. Zacijelo su stoga i poticajne u našem nastojanju za što jasnijim sagledavanjem djela, kako u posebnosti likovnoga izraza, isto tako i u slojevitosti semantičkih i simboličkih vrijednosti koje iščitavamo u svakom crtežu unatoč njihovoj brojnosti i likovnoj bujnosti. Pa, shodno tome, i na ovoj izložbi u Salon Vladimir Becić, koja je tek opsegom izloženih radova znatno manja, ali su iste crtačeve značajke jer su iz istog golema opusa izabrani crteži. Odnosno, izložba je koncepcijski 'zatvorena' cjelina koja kroz vremensko razdoblje od posljednja dva desetljeća sažima Keserovo crtačko iskustvo rasprostirući izloženim prostorom istu stvaralačku energiju i emanirajući golemom likovnom izražajnošću.

Također, i u ovom su izboru i likovnom postavu brojni crteži iz istog razdoblja pokazujući crtačeva traženja novih likovnih mogućnosti u otkrivanju prostora iracionalnog i podsvjesnog, te, nadasve, i drukčijih crtačkih postupaka kojima proširuje obzor vlastitoga izraza novim likovnim vrijednostima. Dakako, ovdje valja ponovo kazati, kao što smo već naznačili, da je upravo crtačev postupak proširio medij crteža u novi likovni izričaj po kojemu se Keser tako smiono uputio u tu jedinstvenu stvaralačku avanturu koja ga je sirenskom snagom povukla na taj beskrajni put čije tragove nastojimo slijediti u raznovrsnim, raznomjernim, raznotvornim i raznobojnim crtežima. Stoga su njegovi crteži i rađeni, osim tradicijskim postupkom crtanja, laviranja... i tvorivima, ugljenom, tušem, olovkom u boji, različitim bojama, gvašem, pastelom, grafitnim prahom... još i gipsom, flomasterom...te korištenjem, osim tradicijskih, i drugih i drukčijih postupaka; kolažiranja, perforacija na papiru, grebanja, gletanja... Također, naročitu pozornost, osim postupku i tvorivima crtač pridaje i papiru vrhunske izvedbe, često i ručno rađene, koji, dakle, nije samo nosiva 'podloga' crteža, već i njegova  gradbena sastavnica rafinirane teksture i boje na čijoj haptičnoj površini Keser i stvara likovne kompozicije čvrste  organičke strukture forealnog i animalnog ishodišta, te, dakako, i onog čiji su oblici plodovi imaginativnog i fantastičnog. Stoga se i ne mogu decidirano stilski odrediti jer se otimaju svakoj definiciji i konačnoj prosudbi, a i zato, jer u silovitim zamasima iracionalnog nadahnutom crtačevom rukom oblikuje crteže u vlastitu likovnu stvarnost gdje postoje isključivo po stvaralačkom načelu usustavljujući svoj postupak i estetiku.' Milan  Bešlić