Preskočite na glavni sadržaj

Greta u Rijeci: PULP 4 extended play

Greta otvara svoja vrata i u Rijeci, i to u petak, 21. lipnja, u 20 sati, otvorenjem izložbe 'PULP 4 extended play'. Riječ je o izložbi studentica i studenata Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci, pod mentorstvom Nenada Robana.
vrijeme: 21.06.2013.
mjesto: Rijeka; Greta, Riva 12-14
url: http://greta.hr
Koliko daleko i dugo, je potrebno udaljiti se od nečega kako bi se to moglo sagledati i vratiti se, na vrijeme, s namjerom da se nešto promijeni? Tijelom i svime što ono sadrži sudjelujemo u brojnim promjenama pretvarajući ga povremeno u zajedničko, društveno tijelo. Koristimo ga za isticanje naše osobnosti, ali značajnije pomake ćemo učiniti ukoliko povremeno zanemarimo osobne želje i zahtjeve te ga upotrijebimo u kreativno-komunikativnom činu koji ćemo podijeliti s određenim osobama u nekom zadanom, ili slučajnom prostoru.

Na taj način se uključujemo u društvenu aktivnost koja može djelotvorno ukazivati i rješavati vrlo različite i zahtjevne komunikacijske probleme. Ukoliko prihvatimo tumačenje o nakitu koje tvrdi da je pozitivna misao upućena drugoj osobi najljepši nakit (a što je moja teza još iz 1992.), tada je kvalitetna, pozitivna komunikacija s okolinom i želja da se umjetničkom aktivnošću pokrenu promjene u svrhu poboljšanja kvalitete života, svakako najljepši ukras koji je moguće stvoriti. Projekt Nepoznate poruke zamišljen je kao djelovanje u prostoru u kojem u određenom trenutku boravi tijelo te ga već svojim prisustvom aktivno koristi za komunikaciju i odašiljanje različitih poruka.

Tijekom povijesti ukrasi su uglavnom bili namijenjeni osobama koje su pomoću njih željele istaknuti svoju društvenu vrijednost; osim toga, u velikoj su mjeri poticali egocentrizam. Proširivanje svijesti o ukrasu koji se širi u prostor i animira gledatelja da se uključi u taj potencijalno senzualni događaj pridonosi drugačijem sagledavanju same uloge kreativnog čina, jer nakit/ukras nije više upućen na isticanje osobnosti korisnice/korisnika već na vrijednost kreativnog postupka i naglašavanje njegove važnosti za život društvene zajednice. U tom istodobnom osvajanju prostora i prisvajanju pažnje gledatelja mogu biti korištena sva poznata umjetnička sredstva i mediji kako bi poruka o ukrašavanju bila što djelotvornije prenesena i objašnjena.

Poruka mora jasno upućivati na nova razmišljanja i poticati diskusiju o svrsishodnosti ukrašavanja te njegova problematiziranja u društvenom kontekstu na isti način kao što to čini spekulativni ili kritički dizajn na svom području. Temeljno pitanje koje proizlazi iz ovakvog načina djelovanja glasi: koja je uloga nematerijalnog nakita u ljudskom životu? Odnosi među ljudima – među kojima naglašavam emocije i govor – nematerijalni su ukrasi i njihov značaj zasigurno premašuje uobičajene materijalne vrijednosti koje služe kao potvrda emocionalnih stavova i promjene komunikacijskih obrazaca. Umjetnički čin služi za ukazivanje na vrijednosti u međuljudskim odnosima koje su otuđenjem, ponajprije zbog potrošačkog načina života, u polaganom nestajanju. Nenad Roban