Preskočite na glavni sadržaj

Izložba Davora Krelje u Lazaretima

U subotu, 1. rujna,  s početkom u 20 sati, u Art radionici Lazareti, otvara se izložba pod nazivom 'Postnaturalizam', autora Davora Krelje. Izložba ostaje otvorena do 7. rujna.
vrijeme: 01.09.2012. 20,00
mjesto: Zadar, Croatia
url: http://www.zadarsnova.hr/
U Kreljinu postnaturalističkom univerzumu, kako će se brzo uvjeriti svaki promatrač, ne izdaju nikakve novine. Kada bi ih kojim slučajem izdavali, i kad bi ih stanovnici i nastanjenost uopće čitali, veliki naslov koji bi im privukao pozornost glasio bi 'Krelja se vraća kući'. Pomalo bombastično, ali još uvijek ne senzacionalistički, dakle - žurnalistički klasično. Naslov bi se, dakako, odnosio na ovu izložbu, ako uz određeno prenapregnuće imaginacije zamislimo da bi se u postnaturalističkom svijetu pisalo o istom tom svijetu kao o izložbi slika njegova tvorca.

Ipak, postnaturalistički svijet nije sasvim bez izdavaštva. O tome svjedoči slika Knjiga uzoraka, no u njoj mogući čitatelj neće pronaći bombastičnih naslova niti izjava. Donekle bombastične pisane poruke pronaći će na slikama Soon over babaluma, Ege bamyasi i Krvavo prijestolje, baš kao što će pronaći i citate bez grafičkih znakova u još ponekoj slici.
Ideja da se ovim ciklusom slika Krelja vraća kući nije sasvim naivna kako se na prvi pogled čini kad bi je iščitavali na razini puke fraze recenzentskog žargona.

Ključ nam je dao sam autor kroz naziv ciklusa. Pa ako je post = meta, a natura = fizis, houellebecqovski opor postnaturalizam, u smislu da bi to bilo nešto između pornografije i znanstvene fantastike, dograđen je ipak Kreljinom novopronađenom sjetnom vedrinom metafizičke zrelosti. Metafizičko je, u konačnici, uvijek povratak (domu) onkraj prirode, a Krelja nam i sam daje odgovor na pitanje kako je postao postnaturalist ovdje, na fizičkoj razini postojanja: 'U jednom istarskom selu, kolovoza 2008. za vrijeme pomrčine mjeseca imao sam nezgodan let s krova i pao u osmodnevnu komu. Buđenje i polagani oporavak pratio je moj rad slikotvorca i prizorotvorca na Zlatoustom, knjizi pitanja i odgovora. 2009. godine čekala me izložba slika u Prstenu doma HDLU Retro koncepcije od 1988 - 2008. Svijet više ne pripada meni ni ja više ne pripadam sebi. (iz dnevničkog zapisa koji prati slike iz ciklusa Laku noć i dobar dan, koji "opisuje" dug izlazak iz kome poslije doživljene nesreće).
Ovo ne-pripadanje svijetu ili sebi permutiralo je i u najnoviji ciklus slika.

U prostoru naizgled lišenom svake zdravorazumske koordinacije metafizičkom mutacijom likova otvara se prizor, kazao bi kakav oštrooki kritičar, ostavljajući nas, s predumišljajem, bez kvalifikacije tog prizora. To je stoga što se bilo kakva kvalifikacija kosi s drevnom mudrošću da je svaki odlazak povratak, i povratak odlazak. Jedna od osamnaest slika iz ciklusa izravno nam svjedoči o tome. Zlatousti i onkrajnik u karakterističnom 'vehiklu' nadlijeću složenu konstelaciju sfera (konsferaciju) i vraćaju se u odlazak, znajući da odlaze u povratak. (Nenad Perković)