Preskočite na glavni sadržaj

Autorska prava u izvedbenoj umjetnosti – seminar

Seminar na temu autorskog prava u sektoru izvedbene umjetnosti u kontekstu mobilnosti – od fizičke do virtualne mobilnosti, organizira se 15. lipnja u Bruxellesu, Belgija.
vrijeme: 15.06.2011.
mjesto: Nuremberg, Germany
url: http://www.biofach.de
Seminar će se baviti preprekama u autorskim pravima i potencijalnim rješenjima za područje izvedbenih umjetnosti. Seminar će se fokusirati na mobilnost povezanu s autorskim pravom na dva načina: klasična mobilnost kao npr. turneje, te digitalna mobilnost u online svijetu. Također, diskutirat će se i procjenjivati utjecaj nadolazeće IPR reforme delegata Barniera.

Mobilnost je karakteristična i ključna za organizacije izvedbene umjetnosti i njihovu publiku. Fizička mobilnost u vidu turneja čini kreativni sadržaj i kulturu dostupnima građanima Europe. Virtualna mobilnost – kazališne i plesne kompanije, operne kuće, orkestri i druge glazbene skupine koriste Internet i druga sredstva za bolju komunikaciju s publikom i prilagodbu današnjem virtualnom svijetu.

Međutim, i danas postoje izvorne prepreke mobilnosti na EU tržištu, a sektor izvedbene umjetnosti identificirao je 4 ključna područja: socijalna sigurnost, oporezivanje, vize i radne dozvole za zemlje trećeg svijeta te prava intelektualnog vlasništva (copyright). 2006. godine kad se proslavila Europska godina mobilnosti radnika, Pearle* je naručila studiju o 'zaprekama mobilnosti u sektoru izvedbene umjetnosti i mogućim rješenjima', te jasno identificirala pravne nedostatke u EU i nacionalnim legislativama. Studija naglašava nacionalna pravila koja su loše usvojena u modelima mobilnosti u sektoru izvedbene umjetnosti, kao i teške administrativne procedure u mnogim zemljama članicama.

Imajući u vidu 4 ključna područja, seminar također promatra nedostatak harmonizacije legislative unutar EU internog tržišta. Čak i danas, stvaranje unutrašnjeg tržišta bez pravnih zapreka još nije dovršeno. U principu, slobodno kretanje usluga, sadržano u Ugovoru o funkcioniranju Europske unije, kao jedne od četiri fundamentalne slobode trebalo bi dozvoliti prekogranična djelovanja. U stvarnosti, organizacije izvedbene umjetnosti djeluju u prostoru pravne fragmentiranosti koji u konačnici dovodi do nemotiviranosti za mobilnost.

Isto vrijedi i za intelektualno vlasništvo. Svakodnevno organizacije izvedbene umjetnosti doživljavaju prepreke teritorijalnosti povezane s autorskim pravima prilikom prekograničnih usluga. Organizacije izvedbene umjetnosti primarno su korisnici prava. One mogu biti i nositelji prava kad produciraju snimljenu predstavu ili koncert. U većini slučajeva organizacije izvedbene umjetnosti korisnici su autorskih prava i srodnih prava te moraju steći oslobođenje za niz prava kako bi koristili zaštićeni rad kao npr. tekstove, fotografije, glazbu itd. To znači da, prije produkcije i ugošćavanja predstave, organizacija mora proći kroz dugotrajan i iscrpljujući proces, prepun administrativnih opterećenja koji nose visoke troškove i puno truda. Moraju se nositi s brojnim različitim nositeljima prava, odnosno odgovornim društvima i izdavačima, a u različitim slučajevima imaju i izravni kontakt s nositeljem prava ili njegovim nasljednicima.

Polazište za diskusiju bit će nekoliko konkretnih primjera koje će predstaviti članovi Pearle*-a, na koje se panel uvijek može vratiti da bi provjerio teorijske prijedloge odvjetnika i europskih donositelja odluka. Ujedno, dva nacrta dokumenta analizirat će situaciju i probleme izvedbene umjetnosti u odnosu prema fizičkoj i virtualnoj mobilnosti te će osigurati teme za raspravu. Konačno, seminar također želi dotaknuti pitanja tehnološkog (digitalnog) razvoja i utjecaj na izvedbene umjetnosti. Sudionici bi trebali naučiti nove načine i koncepte prezentacije izvedbene umjetnosti online i na digitalnim formatima te raspraviti da li novi okvir za autorska prava dozvoljava novu konzumaciju izvedbene umjetnosti.

Općenito, seminar se može shvatiti kao dio kampanje za podizanje svijesti. Kad se radi o prijedlozima zakona o autorskim pravima, nužno je da EU donositelji odluka čuju glas umjetnika. U tom smislu seminar također stvara platformu za razmjenu mišljenja između stručnjaka s područja izvedbene umjetnosti i predstavnika Komisije i Europskog parlamenta.